Як провести успішну адвокаційну кампанію. Кейс громадського здоров’я

Відстоювати громадське здоров’я через заборону куріння у громадських місцях. Чи протидія виключення пива з переліку алкогольних напоїв. Так працює суспільна адвокація. Цей процес ініціює громадськість, а покликаний він спровокувати стійкі суспільні зміни та покращити життя групи людей. Уроки будуть корисними й для тих, хто адвокує вільний інтернет. Про це досить нове для Східної Європи явище розповіла громадська діячка, експертка з питань громадського здоров’я Центру демократії та верховенства права Юлія Солоха.

Тренінг для громадських лідерів, що працюють в темі захисту прав користувачів пройшов 12 жовтня 2018 року в Києві.

Юлія Солоха розповідає — вона провела сім успішних адвокаційних кампаній. Серед них — і вищезгадані заборона паління та недопущення повернення масштабної реклами пива. Починали активісти з невеличких акцій, а закінчували формуванням нової суспільної норми. Це означає — не курити і не пити у громадських місцях не через заборону у законі, а через власні переконання. Юлія наводить яскравий приклад такої дії антитютюнової кампанії: за кілька років після заборони паління у громадських місцях в Україні вони з колегами просто не могли знаходитися у польських кафе, де цигарки дозволені на половині простору.

експертка з адвокації Юлія Солоха

ТОП рекомендацій для проведення успішних адвокаційних кампаній.

Перша й необхідна умова для початку адвокаційної кампанії — наявність інтересів групи людей. Це можуть бути різні верстви населення — від прихильників здорового способу життя до працівників суспільного телебачення. Головне — щоб вони були охоплені суспільно важливою ідеєю.  Також необхідно відповісти на питання: «Хто ми? І яку мету маємо?».

Наступний етап  – чітко визначити проблему. Для цього потрібна дискусія з експертами. Далі зібрати дані та проаналізувати ситуацію. Інформацію можна брати, наприклад, з соцдосліджень великих міжнародних організацій. Ще — визначитися з національним контекстом та подивитись, як ця проблема вирішена у інших країнах світу, і чий досвід можна застосувати на вітчизняних теренах.

Обов’язковим є і формування місії, бачення і цінностей. Наприклад, у «антипивній» кампанії однією з цінностей було не вести перемовин з виробниками пива.

Стратегію руху потрібно розробляти на перспективу: в ідеалі — на п’ять років.

Ще для успішної кампанії керівникам потрібно визначити суб’єкти прийняття рішень, тобто тих, хто має розв’язати завдання, яким опікується рух. Для кампаній «За здоровий спосіб життя» це — депутати Верховної Ради, які можуть пролобіювати чи ухвалити закон, наприклад, про обмеження продажу алкоголю чи цигарок.

Успішну адвокаційну кампанію можуть розпочати і кілька людей, — підкреслила тренер.

Головне — показати, що вас багато, і за вами стоять люди. Для цього потрібно заручитися підтримкою ще кількох громадських організацій, і, можливо, створити асоціацію.

Спочатку необхідно підготувати громадську думку. Для цього активісти організовують «акції прямої дії», тобто мітинги, невеличкі зібрання з тематичними закликами. Такі акції допомагають стати відомішими.

Виходити до людей потрібно з готовими меседжами, які мають бути зрозумілими для тих, від кого залежать рішення. Ще потрібно визначити канали комунікацій.

Потім — розпочати адвокаційну кампанію в ЗМІ.

Далі вже можна й звертатися з листами до депутатів чи партій. Головне, «достукатись», і знайти правильні слова.

Але це — ще далеко не все. Надалі потрібен ретельний моніторинг результатів. За наявності спротиву та фейків у пресі випускати листівки «Факти» і «Міфи».

І обов’язково коригувати стратегію за необхідності.

Якщо ж закон прийнято — моніторити його виконання.

Для перевірки, наприклад, дії закону про заборону куріння заклади громадського харчування відвідали тисячі волонтерів.

Зазвичай адвокаційна кампанія триває 3–4 роки. За успішного завершення громадського руху необхідно обов’язково сповістити суспільство про результати: провести прес-конференцію, акцію-перфоманс чи хоча б випустити прес-релізи.

Тоді весь світ дізнається, що в Україні більше не палять у кафе, менше п’ють пиво чи зменшено корупцію у вишах.

До речі, підкреслила Юлія Солоха — успішна адвокаційна кампанія — це теж лобіювання, але явища чи норми, насправді потрібної людям.

Захід відбувся в рамках проекту “Захист Інтернет свободи в Україні шляхом залучення ключових учасників” від ГО “Інтерньюз-Україна”, що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) через американську неурядову організацію «Counterpart International, Inc».

Коментарі

data-url="https://netfreedom.org.ua/yak-zaboronyty-kurinnya-chy-sekrety-provedennya-uspishnoyi-natsionalnoyi-advokatsijnoyi-kampaniyi/" data-title="Як провести успішну адвокаційну кампанію. Кейс громадського здоров’я">

Напишіть коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.