Обшуки «Вестей»: Повернення активів чи утиски медіа?

На світанку 08 лютого 2018 року правоохоронці вкотре прийшли з обшуками та заблокували горішні поверхи столичного бізнес-центру «Гулівер», де розташовані адміністративні служби медіа-холдингу «Вести». Журналіст Громадського розмірковує, чи такі дії можна кваліфікувати як перешкоджання діяльності ЗМІ.

Нацполіція і ГПУ проводять обшук в офісі холдингу «Вести» в бізнес-центрі «Гулівер», Київ, 14 липня 2017 року Фото: Олександр Синиця/УНИАН

Військова прокуратура, поліція та Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів (АРМА), як пізніше повідомила прес-служба АРМА, забезпечували «передачу раніше вилучених судом приміщень новій компанії-управителю».

Журналісти видання заявили про перешкоджання професійній діяльності. За словами головної редакторки газети «Вести» Оксани Омельченко, співробітникам зранку не давали пройти на робочі місця, а на місце обшуків не пропускали адвокатів.

Поза тим, правоохоронці начебто забризкали фарбою камери внутрішнього спостереження, виламали двері до радіостудії та принесли до редакції зварювальний апарат.

Утиск медіа?

Сьогоднішні дії силовиків — не перші процесуальні заходи щодо медіа-холдингу «Вести».

Починаючи з 2013 року під керівництвом Ігоря Гужви холдинг почав активно розвивався. Відтоді постає питання про реальних власників часопису, радіостанції, телеканалу, а передусім однойменної газети, яка стрімко набирала аудиторію завдяки безкоштовному розповсюдженню та своєрідному стилю подачі новин.

Після зміни влади та втечі команди Віктора Януковича, медіа-холдинг потрапив під пильну увагу правоохоронців. Його пов’язують з колишнім міністром доходів і зборів часів президенства Януковича — Олександром Клименком.

Сам Олександр Клименко від 2014 року перебуває за кордоном, хоча й намагається брати участь в українській політиці, керуючи партією «Успішна країна». Зв’язок з медіа-холдингом колишній міністр заперечує, хоча від 2015 року ним керує його цивільна дружина Ольга Семченко.

За останні роки через фінансові та регуляторні проблеми, зокрема, непродовження ліцензій на мовлення, медіа-холдинг «Вести» значно скоротив аудиторію мовлення радіостанції та відмовився від безкоштовного розповсюдження газети.

Керівництво «Вестей» неодноразово заявляло, що більшість претензій до медіа-холдингу мають суто політичний характер і є прикладом тиску на незалежні ЗМІ. Про недопустимість тиску на медіа в Україні, апелюючи до прикладу «Вестей», зокрема, заявляли і в ОБСЄ.

Перешкоджанням журналістській діяльності назвали й сьогоднішні процесуальні дії в офісах медіа-холдингу.

«Журналісти мають право і повинні виходити в ефір і користуватися майном редакції. Ми вимагаємо публічного пояснення і інформуватимемо міжнародні організації, що займаються захистом прав журналістів про те, що відбувається. Такі дії можна розцінювати як перешкоджання журналістській діяльності», — заявив у четвер голова Національної спілки журналістів Сергій Томіленко.

Головна редакторка газети «Вести» Оксана Омельченко в офісі холдингу, де в цей час Нацполіція й ГПУ проводять обшуки, Київ, 14 липня 2017 року Фото: Олександр Синиця/УНИАН

Офіси і вагони

Водночас у військовій прокуратурі і АРМА повідомляють, що їхні дії є цілком законними — таким чином Нацагенство домоглося передачі приміщень раніше заарештованих судом до управління тимчасово керівною компанією — ТОВ «Бізнес-центр Навігатор».

«Уже з жовтня 2017 року ми маємо законне право на приміщення на трьох поверхах у бізнес-центрі «Гулівер». Були неодноразові спроби працівниками Нацагенства — у краватках, наголошую, а не бронежилетах — оцінити приміщення, вести комунікацію з власником, але зі сторони власника не було відповіді», — заявив на брифінгу в четвер голова Нацагенства Антон Янчук.

Торік, коментуючи перебіг розслідування справи навколо медіа-холдингу, головний військовий прокурор Анатолій Матіос заявляв, що для його фінансування використовувалися кошти, незаконно привласнені Олександром Клименком.

За його словами, слідство встановило, що протягом 2010-2013 років екс-міністр Клименко створив низку офшорів на Британських Віргінських Островах, Кіпрі та Ліхтенштейні, кінцевим власником яких був батько Клименка.

«Украдені через податкові майданчики державні кошти легалізував Клименко та найняті ним адвокатами, а також співучасники в європейських банках. Основний — європейський банк у Ліхтенштейні.

З 2011 по січень 2014 року майже 800 мільйонів доларів, украдених у держави, перерахували офшорним компаніям на рахунки групи компаній Unison його брата, батька і самого Клименка, на рахунки медіа-ходингу «Вести» та двох компаній з управління активами, власниками яких була родина Клименка і які обслуговували сім’ю Януковича», — заявляв Матіос.

На заведені кошти компанія Unison начебто купила понад 1000 вагонів, 78 елітних квартир у Києві, Одесі й Донецьку, 28 офісних приміщень, 5 будинків, 41 паркомісце, 11 земельних ділянок в елітних районах Київщини, Одесі та Донецьку, 23 елітних авто, а також три поверхи ТЦ «Гулівер», щодо яких і відбуваються процесуальні дії.

«Навігатор» для медіа-холдингу

У АРМА сьогодні заявили, що не збираються виселяти з приміщень медіа-холдинг «Вести». Попри це, його керівництво має укласти договір оренди з новим розпорядником — компанією «Бізнес-центр Навігатор».

Згідно з даними Єдиного держреєстру юридичних осіб, співзасновницею «Бізнес-центру Навігатор» є одна з найбагатших жінок України за версією журналу «Фокус», почесний консул Республіки Сьєрра-Леоне в місті Києві Людмила Русаліна.

У 2002-2006 роках вона також була помічницею народного депутата від КПУ Вадима Литвина, а у 2010-2014-х — позаштатним радником очільників МЗС Костянтина Грищенка та Леоніда Кожари.

Інший співвласник «Бізнес-центру Навігатор» — помічник депутата Верховної Ради Сергія Драюка («Народний Фронт») Микола Петренко. У парламенті шостого та сьомого скликання Петренко «допомагав регіоналам» Сергієві Тулубу та Вікторові Тихонову.

Журналісти «Економічної правди» знайшли в роботі «Навігатора» кримінальний шлейф. Слідчі фіскальної служби в Київській області начебто вважали, що компанія користувалася послугами транзитної конвертаційної групи — незаконно сформувала від неї податковий кредит.

Вона ж фігурує в розслідуванні Генеральної прокуратури щодо ухилення від сплати податків на суму понад 20 мільйонів гривень.

Автор – Ігор Бурдига, Громадське

Читайте деталі обшуків медіахолдингу “Вести” тут.

Коментарі

data-url="https://netfreedom.org.ua/obshuky-vestey-povernennia-aktyviv-chy-utysky-media/" data-title="Обшуки «Вестей»: Повернення активів чи утиски медіа?">

Напишіть коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.