Дослідження: як користувачі Facebook, Instagram та VK вплинули на склад нової Ради?

Активність політичних партій та звичайних користувачів соцмереж великою мірою визначила результати позачергових парламентських виборів в Україні. Попри те, що поведінка українців у Facebook, Instagram та VK мало змінилась з початку передвиборчої кампанії, деякі тенденції все ж корелюють із результатами виборів. Аби прослідкувати, як наративи про українські політичні партії змінились до і після виборів, аналітична компанія Singularex та ГО «Iнтерньюз-Україна» у період з 17 червня по 14 липня 2019 року проаналізували український сегмент трьох популярних соціальних мереж: Facebook, Instagram та VK.

«Інтернет свобода» публікує 10 ключових висновків дослідження «Інтерньюз-Україна» та Singularex.

  

  1. Поляризація між Порошенком та Зеленським стала менш помітною

Поділ українських спільнот у Facebook та VК, зумовлений президентськими перегонами, перед парламентськими виборами змінився відповідно до перестановки позицій у рейтингу. Протистояння між прихильниками Володимира Зеленського та Петра Порошенка втратило актуальність у всіх трьох соціальних мережах. На Facebook критика розсіялася між різними партіями. Так само українські користувачі VK розділилися радше на ідеологічному, аніж на політичному ґрунті. В Instagram найпопулярніший хештег про Зеленського вжили вчетверо частіше, аніж аналогічний хештег про Порошенка (9 642 та 2 259 використань відповідно).

  1. Про Зеленського говорили найбільше

Аналогічно до результатів виборів, Зеленський отримав найбільше уваги у всіх трьох соціальних мережах. Користувачі VK постили вчетверо більше про його партію «Слуга народу», аніж про «Європейську Солідарність» Порошенка. Незважаючи на те, що  офіційні сторінки ЄС та ОП вийшли у топ на Facebook, користувацька активність виявилась іншою. Там партія Зеленського мала удвічі більше згадок, ніж чотири інші партії у всіх постах разом (17 945 супроти 9 519 відповідно). В Instagram цей показник більш ніж подвійний.

  1. «Слуга Народу» – новий цап відбувайло

Перебуваючи у центрі уваги, Зеленський часто зазнавав жорсткої критики як у Facebook, так і у VK. Серед топових постів про вибори загалом та партію, зокрема, негативна риторика переважає позитивну. Користувачі Facebook часто критикують його призначенців та «Зе-депутатів» за «непотизм» і брак досвіду. Окрім тем, пов’язаних із війною, такі пости є звичними серед проросійських лідерів думок у VK. Як і у Facebook, найактивніші проукраїнські користувачі у VK (переважно прихильники Порошенка) звинувачують «Слугу народу» та Зеленського з тих же причин, водночас вихваляючи Порошенка.

  1. Зеленський досі домінує в Instagram

Instagram залишається «тихою гаванню» Зеленського. На відміну від інших партій, «Слуга народу» має велику кількість акаунтів та профілів, що працюють на її репутацію. Такими є численні фан-клуби (ze.country, zeukraine.2019, zelenskiypub, mr.zelenskiy, zelenskiy.95, zelenskiyfans), акаунти, присвячені «Кварталу 95», його учасникам та іншим проєктам (комедійне шоу «Ліга сміху»).

  1. Insta-перестановка: «Голос» вирвався вперед

Попри Зе-домінування, рекордно висока кількість постів про «Слугу народу» впала до 60% (з 82% у попередньому періоді). Зміна позицій політичних сил в Instagram обернулася також суттєвою втратою для «Європейської Солідарності». Її доля уваги з боку користувачів знизилася з 17% до 8,5%. «Опозиційна платформа» Бойка та «Батьківщина» Тимошенко залишилися тут далеко позаду. «Голос» спромігся мобілізувати авдиторію перед виборами, завоювавши 13% її уваги (у порівнянні з 5% у минулому дослідженні).

  1. Не шкодують нікого: негативна риторика переважає

У Facebook негативна риторика досі переважає над позитивною стосовно усіх партій, за винятком «Батьківщини». Негативні пости налічують 53% проти 10% позитивних. Водночас офіційні Facebook-сторінки партій демонструють протилежний тренд: 98% постів до всіх партій, окрім ОП, були позитивними. У VK тенденція до негативу посилилася стосовно перших трьох партій, помітних у топових постах. В Instagram позитивні емоції переважили негативні у постах про усі партії, за винятком «Європейської Солідарності» (49% негативних та 29% позитивних постів).

  1. Зв’язки з Росією як червона ганчірка для бика

Хвилі різкої критики проти «Опозиційної платформи» досягли піку на Facebook. Майже 88% постів, пов’язаних із партією, мали негативний характер. Лише у 0,6% постів була позитивна риторика. Разом із «Опозиційним блоком» та «Партією Шарія», партія Бойка часто зазнає звинувачень та осуду. Користувачі Facebook називають депутатів цих партій «убивцями», «українофобами», «заплямованими кров’ю», «путінськими покидьками». Подібно до Facebook, проукраїнські користувачі VK згадують ОП як «триголового дракона «Медведчук-Рабінович-Бойко», якому Зеленський та його команда не чинять опір.

  1. Проукраїнські користувачі VK не здаються

У VK користувачі з проукраїнською позицією програють проросійським у поширенні меседжів. Проте вони залишились досить активними у протистоянні проросійським наративам про українську політику. Прихильниця Порошенка з Харкова стала однією із лідерів думок за кількістю реакцій (5130 у порівнянні 2235 реакціями на найпопулярніший пост авторства проросійського політичного аналітика). Тим не менше, список найбільш популярних українських профілів складають користувачі із проросійськими поглядами або прихильники самопроголошених республік Донбасу.

  1. Антиукраїнська риторика у VK посилилася

Поширені хештеги та джерела інформації у VK чітко демонструють значну перевагу проросійських поглядів на українські партії та вибори. Деякі топові хештеги про вибори стосуються Майдану, Криму та «Новоросії». Несприйняття будь-чого українського проявлялося у меседжах, поширюваних під кремлівськими ярликами про Україну як «державу-помилку» (#страна404) та з аналогічним ставленням до українських медіа (#укросми). Окрім телемосту між NewsOne та російським пропагандистським телеканалом, у топ зацікавлень потрапив конфлікт на Донбасі. У VK усім майбутнім депутатами (навіть Медведчуку) дісталося за їхні слова чи ініціативи.

Проросійські наративи не увійшли до списку найпопулярніших постів ні у Facebook, ні в Instagram.

Про парламентські вибори в Україні писали:

  • кожен 10-й користувач Facebook,
  • кожен 129-й користувач VK.
  1. Вибори не змінили реакцій

У перший тиждень після 21 липня мало що змінилося. Рекордно високі результати «Слуги народу» спричинили швидку появу постів та реакцій у Facebook. Найбільш популярний допис (8 900 вподобань та 8 100 поширень) про цю партію атакував Зеленського за те, що він не спромігся допомогти українській делегації в ПАРЄ. Інші пости про партії були критичними та обнадійливими водночас. Український Facebook залишився консолідованим у своїй реакції щодо «Опозиційної Платформи», хоча найбільш популярний пост набрав менше ніж 1 тис. вподобань.

VK виявився байдужим до результатів виборів. У найпопулярнішому пості (106 вподобань) антиукраїнський користувач глузував з лідера «Слуги народу» Дмитра Разумкова, коли той заявив, що Україна не амністує підтримуваних Росією бойовиків.

Дослідження виконане у рамках ініціативи ГО «Інтерньюз-Україна» за допомогою Neural Networks та методів Artificial Intelligence. Аналіз провели на основі топових лідерів думок, найпопулярніших постів, внутрішніх та зовнішніх джерел, а також хештегів. Завдяки цьому вдалося відслідкувати реакції на останні етапи парламентської передвиборчої кампанії. У період з 17 червня по 14 липня 2019 року ми проаналізували:

  • 31 147 політичних постів у Facebook,
  • 11 258 політичних постів у VK,
  • 31 223 постів із політичними хештегами в Instagram.

Для того, щоб зрозуміти, як українці відреагували на результати виборів, дослідили майже 400 найпопулярніших постів у Facebook та VK про парламент і топ-5 партій. У період з 22 по 28 липня вивчили дані з:

  • 200 000 профілів Facebook,
  • 1 004 139 профілів VK.

Нагадаємо, Вконтакте втрачає популярність, а на YouTube заходять частіше, ніж на Facebook. Це дані дослідження компанії Kantar TNS CMeter за липень 2019 року. Трійка лідерів у порівнянні з червнем залишається незмінною: найпопулярнішим є google, на другому місці Youtube, бронзу тримає Facebook. Відвідуваність же вконтакте впала: замість 14 він посідає тепер 24 місце.

Коментарі

Напишіть коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.