Блокування сайтів в Україні: коли і як це можливо

Президента України Петро Порошенко 18 лютого своїм Указом ввів в дію рішення РНБО “Про загрози кібербезпеці держави та невідкладні заходи з їх нейтралізації” від 29 грудня 2016 року. Одне з положень передбачає розробку механізмів блокування сайтів.

Новина викликала гучну реакцію ЗМІ. Наприклад, на сайті “UA1” була опублікована новина з заголовком “Порошенко запровадив цензуру в Інтернеті”. Проросійське видання “Вести”, опитавши різних експертів, написало про початок “Інтернет-блокади” та появу в Україні “свого “Роскомнадзору” (державний орган, який відповідає за Інтернет-цензуру в Росії).

Говорити про початок цензури в Інтернеті ще рано, оскільки виконання положень Указу вимагає від влади багатьох кроків, які можуть розтягнутися на невизначений термін через дискусійність та заполітизованість питання.

В тримісячний термін Кабмін повинен розробити проекти закону щодо “запровадження блокування (обмеження) за рішенням суду операторами та провайдерами телекомунікацій визначеного (ідентифікованого) інформаційного ресурсу (інформаційного сервісу)”. Після чого внести на розгляд Верховної Ради, яка повинна їх прийняти.

Окрім блокування сайтів, Кабмін повинен розробити зміни до законів, щоб правоохоронці могли вимагати від провайдерів:

  • інформацію, необхідну для ідентифікації постачальників послуг і маршруту, яким було передано інформацію;
  • зберігати інформацію, яку вимагатимуть правоохоронці, на термін від 9 місяців до трьох років

СБУ повинно допомогти розробити законопроекти для внесення до Верховної Ради, щоб:

  • замінити програмне забезпечення російського походження на об’єктах критичної інфраструктури;
  • розробити разом з Нацбанком правовий механізм блокування російських платіжних систем на території України.

Крім того, рішення зобов’язує передбачити механізм, який дозволить використовувати в кримінальному процесі докази в електронній формі, які зібрали під час оперативно-розшукової роботи. Рішення РНБО містить також два таємних пункти. Повний текст Указу доступний на сайті президента.

Інтернет Асоціація України виступає проти впровадження технічного механізму Інтернет цензури під будь-яким приводом, та проти всіх законопроектів, де мають місце будь-які формулювання вигляду “обмеження операторами доступу до визначених ресурсів мережі Інтернет”.

Запровадження цензури означає для операторів – зміну своїх мереж: закупівля, встановлення і налаштування нового високовартісного апаратного та програмного забезпечення. Очікуваний термін та затрати на впровадження таких змін — півтора роки та $1 млрд доларів США сумарно по галузі.

Початкові цілі введення цензури, якими би вони не були, із часом забуваються, перелік заборонених тем розширюються. Розширити та змінити перелік заборонених тем при наявності самого механізму цензури дуже просто, як ми бачимо на прикладі цензури Мережі в Росії.

Крім того, всі сучасні технічні методи Інтернет цензури дуже легко обходяться шляхом налаштування стандартного програмного забезпечення  ПК (VPN, TOR, Proxy тощо).

Нагадаємо, Зорян Шкіряк, радник міністра внутрішніх справ, заявив нещодавно про необхідність блокувати в Україні російські соцмережі “Вконтакте” та “Одноклассники”. Однак наразі подібних технічних та законодавчих механізмів в Україні нема.

Коментарі

data-url="https://netfreedom.org.ua/blokuvannya-sajtiv-v-ukraini/" data-title="Блокування сайтів в Україні: коли і як це можливо">

Напишіть коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.