«YouTube — один із головних засобів поширення дезінформації»: міжнародні фактчекерські організації звернулися до Генерального директора платформи
12 січня 2022
12.01.2022

Міжнародні фактчекерські організації звернулися з відкритим листом до Генерального директора YouTube з вимогою вжити ефективних заходів для припинення дезінформації та поширення хибних даних, а також розробили план дій для створення відповідної політики і оперативних втручань для покращення інформаційної екосистеми. Серед українських організацій звернення підтримали StopFake та VoxCheck.

Про це повідомляє Вокс Україна.

«Як міжнародна мережа організацій, що займаються перевіркою фактів, ми стежимо за тим, як брехня поширюється онлайн. І щодня ми бачимо, що YouTube — це один із головних засобів поширення дезінформації та хибних даних онлайн по всьому світу. [...] Чого ми точно не бачимо, так це належних зусиль з боку YouTube щодо запровадження політик, що можуть допомогти у вирішенні цієї проблеми. Навпаки, YouTube надає свою платформу в якості зброї для нечесних гравців, що бажають маніпулювати іншими і експлуатувати їх, а також отримувати для себе переваги та прибутки за їх рахунок», — йдеться у листі.

Кейси поширення дезінформації з допомогою YouTube

  • Бойкотування вакцинацій та лікування інфекції COVID-19 псевдо-науковими лікарськими засобами;
  • Поширення фальшивих засобів лікування раку;
  • Посилення ненависті проти соціально незахищених прошарків населення у Бразилії;
  • На Філіппінах брехливий контент із більше 2 мільйонів переглядів, що заперечував порушення прав людини та корупцію упродовж багатьох років воєнного стану, використовується для очищення репутації сина останнього диктатора, що є одним із кандидатів на виборах 2022 р;
  • На Тайвані останні вибори були спотворені необґрунтованими звинуваченнями у їх фальсифікації;
  • Масовий рух атакував Капітолій США минулого року. З надвечір’я президентських виборів у США до дня після їх завершення відео на YouTube підтримували «брехливі» історії, які були переглянуті 33 мільйони разів.

Фактчекери наголошують на неефективності наявних підходів до модерування контенту. На їхню думку, нові заходи протидії шкідливому контенту мають розроблятися та здійснюватися у співпраці з незалежними і неупередженими міжнародними організаціями, що займаються перевіркою фактів.

«Наш досвід в якості фактчекерів разом із науковими доказами дозволяє нам вважати, що надання перевірених фактів є більш ефективним засобом, ніж видалення контенту. Це також дозволяє зберігати свободу вираження і визнає необхідність надання додаткової інформації для зниження ризиків заподіяння шкоди життю, здоров’ю, безпеці та демократичному процесу», — пояснюють фактчекери.

Які рішення пропонують фактчекери?

  1. Вживання заходів для досягнення значної прозорості в тому, що стосується дезінформації на цій платформі: YouTube повинна підтримувати незалежні дослідження щодо походження різних дезінформаційних кампаній, їх розповсюдження та впливу, а також відшуковувати найбільш ефективні шляхи для викриття такої хибної інформації. Необхідно опублікувати повну політику щодо модерації, яка стосується дезінформації та хибних даних, включно із використанням штучного інтелекту та того, які дані обробляються.
  2. Окрім видалення контенту для дотримання законодавчих вимог YouTube має зосередитися на наданні контексту та пропонуванні викриттів, і це має накладатися на відео або надаватися як додатковий відео-контент. Це можна здійснити лише шляхом запровадження осмисленої та структурованої співпраці з незалежними організаціями, що займаються перевіркою фактів, з усього світу, прийнявши на себе відповідальність і систематично вкладаючи зусилля для вирішення цих проблем.
  3. Вживання заходів проти осіб, що здійснюють порушення у створенні повторюваного контенту, який на постійній основі ідентифікується як дезінформація та хибні дані, зокрема осіб, що монетизують такий контент на цій платформі та за її межами, не надаючи їх алгоритмам рекомендації можливості просувати контент із таких джерел хибної інформації.
  4. Докладання поточних та майбутніх зусиль проти дезінформації та розповсюдження хибних даних на інших мовах, відмінних від англійської, надання даних щодо країни та мови, а також послуг із транскрибування, що будуть працювати на будь-якій мові.

Раніше ми розповідали, як техгіганти встановлюють правила публікації контенту на своїх платформах з розгортанням дезінформації на тему COVID-19.