Європейські регулятори назвали платформи, які потраплять під особливий контроль
25 квітня 2023
25.04.2023

Визначені компанії віднесено до переліку так званих «гейткіперів» (gatekeepers). До них буде застосовано новий європейський Закон про цифрові послуги - Digital Services Act (DSA).

Про це повідомляє Techcrunch.

До переліку компаній-гейткіперів у ЄС були віднесені 19 гравців ринку.

Перелічені платформи відповідають критеріям як дуже великі онлайн-платформи (VLOP) або як дуже великі онлайн-пошукові системи (VLOSE),

Серед них Google, Amazon, Meta, Microsoft, Booking, Facebook, Google Maps Alphabet, Google Play, Google Search, Google Shopping, Instagram, Linkedin, Pinterest, Snapchat, TikTok, Twitter, «Вікіпедія», YouTube, Microsoft Bing та Zalando – загалом 19 бізнесів. Відносно них діятимуть, до прикладу, особливі норми стосовно алгоритмів демонстрації контенту. Платформи також мають активно аналізувати та повідомляти про потенційні проблеми, пов’язані з роботою технологій, таких як інструменти ранжирування вмісту та системи рекомендацій.

У законі гейткіперами названі компанії, аудиторія яких у ЄС перевищує 45 млн користувачів на місяць. Ці компанії повинні проводити зовнішній незалежний аудит, ділитися даними з урядами й дослідниками, дотримуватися незалежного кодексу поведінки онлайн-платформ.

Все це означає, що ці платформи не зможуть закривати очі на шкоду, яку несуть вони та їх рекомендаційні алгоритми своїм користувачам. Закон також вимагає від них ввести «розумні, пропорційні та ефективні заходи пом’якшення» для виявлених ризиків, а їх звітність і плани пом’якшення підлягають незалежному аудиту та нагляду з боку Європейської комісії.

Водночас їх як штрафи за недотримання цих вимог можуть досягати 6% світового річного обороту.

Ризики, які визначені VLOP/VLOSE-компанії-гейткіпери повинні враховувати, включають алгоритми штучного інтелекту та їх шкоду основним правам людини, таким як свобода слова; громадянський дискурс і виборчі процеси; громадська безпека та охорона здоров'я; гендерне насильство; безпека дитини і психічне здоров'я.

Закон DSA також накладає деякі обмеження на мікротаргетовану рекламу — із забороною на обробку конфіденційних даних для націлювання реклами або використання інформації про дітей. Користувачам компанії-гейткіпери необхідно буде надавати чітку інформацію про те, чому їм рекомендовано певний вміст. А самі користувачі повинні отримати право відмовитися від систем рекомендацій, заснованих на профілюванні. Останнє фактично є тиском на рекламній бізнес-моделі, які грунтуються на відстеженні та профілюванні веб-користувачів.

Раніше «Інтернет свобода» розповідала, в чому суть європейського закону про цифрові послуги.