Більшість великих соцмереж дозволяють людям користуватись своїми послугами доки це не заважає їм заробляти, адже саме на максимізації прибутку побудовані їхні політики. Саме тому подібні сервіси будуть збирати максимум інформації про своїх користувачів (і навіть про не користувачів, достатньо згадати "тіньові профілі" Фейсбуку) і будуть ділитись зібраною інформацією щонайменше з рекламодавцями й нерідко – з урядами.
Користувачі великих або ж централізованих соцмереж безплатно генерують контент – він потрібен, аби соцмережа могла показувати цим же користувачам сторонню рекламу. Якщо соцмережа вважає контент від користувачів нерелевантним панівним інтересам, вона понижєу видачу цього видачу у новинній стрічці, що може призвести до того, що ви просто не побачити заклики про допомогу вашого друга чи новини про війну, бо поруч з його дописом рекламодавці не хочуть показувати свої рекламні оголошення.
Традиційно, для соцмереж модерація реклами залишається на доволі низькому рівні – тому користувачі часто пишуть нарікання, мовляв як Facebook чи Instagram пропустив таку неприйнятну рекламу). Причина проста – длля соцмережі є чіткий пріоритет – надходження все нових коштів, навіть якщо реклама може задіти почуття користувачів чи іноді навіть є шахрайською.
За останні роки контент соцмереж (дописи, фото та відео) поступово стають малодоступними ззовні, тобто, якщо ви не перебуваєте в тій чи іншій соцмережі. Для прикладу:
Аби мати доступ до цього всього контенту користувачам все частіше необхідно реєструватися в цих соцмережах. Таким чином централізовані соцмережі агресивно прив'язують до себе користувачів.
Централізовані соцмережі всіляко перешкоджають розробці альтернативних мобільних клієнтів. Наприклад YouTube та Instagram активно борються з застосунками, створеними сторонніми розробниками. Хоча ці застосунки можуть не збирати персональну інформацію користувачів та надавати більш широкий функціонал користування соцмережею, великі компанії поховали вже не один такий проект (з останнього – Barinsta для доступу до Instagram). Тобто навіть якщо сторонній сервіс дає користувачам більше можливостей і працює швидше, техгіганти будуть намагатися його знищити.
Попри те, що кожен з нас в інтернеті формує навколо себе певну "інформаційну бульбашку", що базується на цікавих для нього/неї темах та людях, це працює доти, доки ці теми не йдуть у розріз з корпоративною політикою техгігантів. Політика соцмереж стосовно чутливих питань є компромісною спробою догодити усім і працює, доки питання не стають гостро. З початком повномасштабного вторгнення Росії в Україну можна було бачити як зрештою соцмережі почали блокувати акаунти українських користувачів за гострі висловлювання та “неприйнятний” контент про ворога, як-то вбита русня.
У лютому буде річниця повномасштабного вторгнення країни-агресора. Чи починають задумуватися українські користувачів про своє перебування у соцмережах великих корпорацій, на які практично неможливло вплинути? Завше добре мати альтернативу.
Нею можуть бути децентралізовані соцмережі, що у першу чергу розраховані на меншу, більш локальну аудиторію і мають свої правила.
Децентралізовані соцмережі
Децентралізовані соцмережі на кшталт сервісів Федіверс (мережа децентралізованих сервісів з відкритим кодом) – це майданчики на різноманітних серверах, що об'єднані за принципом “користувачі різних серверів можуть спілкуватися між собою”. При цьому правила серверів можуть відрізнятися, а самі сервери частіше всього тематичні і об'єднують людей зі схожими інтересами.
Децентралізовані сервіси частіше всього підтримуються ентузіастами і не мають комерційних цілей, бо фінансуються самими користувачами напряму. Через це сервіс не мусить мати інструменти профілювання та збору аналітики, не змушує користувачів вводити будь яку інформацію, що потрібна для показу реклами. Звідси і більш простий механізм генерації новинної стрічки – користувач просто бачить дописи в хронологічному порядку.
Це можуть бути локальні сервери окремого міста, де люди об'єднані саме тим, що їм цікаво говорити про проблеми міста, підтримку ЗСУ або ж це – сервер любителів котиків чи аніме – немає жодного значення, бо всі сервери формують єдину мережу.
Сервер може мати одного користувача, але все одно бути приєднаним до мережі і дописи цього користувача будуть доступними всім в інтернеті та усім акаунтам мережі. Для перегляду згенерованого у мережі контенту реєстрація не обов'язкова.
Правила серверу можуть дозволяти власнику та користувачам зберігати анонімність.
Як користуватися централізованими соцмережами?
Великі централізовані соцмережі добрі тим, що їх усі знають майже усі і в них доволі легко знайти публічних користувачів. З великою вірогідністю саме тут вас будуть шукати у першу чергу, коли захочуть дізнатись щось про вас.
Великі соцмережі можна використовувати для поширення саме тієї інформації, яка представить вас в найбільш вигідному світлі. Ведіть свій акаунт Facebook чи Instagram так, аби його було не оромно показати роботодавцю чи колегам навіть через кілька років. Робіть його саме публічним, показуйте себе з кращої сторони. Не викладайте жодної особистої інформації, жодних смаків, вподобать, видаляйте старі пости які вже втратили актуальність. Пам'ятайте, що вам не варто генерувати на себе компромат, тому не беріть участь у сварках в коментарях, не підписуйтесь на сумнівні сторінки, не спілкуйтесь на особисті теми в приватних повідомленнях.
Як користуватися децентралізованими соцмережами?
Децентралізовані соцмережі збирають мінімум інформації про користувачів і дозволяють "загубитися" серед сотен анонімних облікових записів. Більше того, захищенний чат Matrix/Element, що є альтернативою Telegram, передбачає реєстрацію навіть без email – цілком анонімно. Також ви можете мати кілька не зв'язаних облікових записів на серверах різної тематики.
Децентралізовані соцмережі – простір для вільного обговорення своїх інтересів та вираження думок без огляду на те, як їх будуть сприймати ваші друзі, колеги, роботодавець. Це може бути простір для вирішення локальних проблем невеликої спільноти. Це унеможливлює ситуації, коли ваша позиція не співпадає з позицією вашого роботодавця або ж вашого кола спілкування й ви наражаєтеся на неприємний конфлікт.
Чи прийдуть користувачі до децентралізованих сервісів?
Основна проблема централізованих соцмереж і сервісів взагалі у тому що вони надто великі і мають балансувати між інтересами надто різних груп людей. Чим більш різні ці інтереси та чим гостріше вони стикаються в одному місці, тим важче знайти компроміс який буде до вподоби усім. Чим більше різних людей приєднуються до мережі, тим складніше знаходити баланс. Правила і ручна модерація не виправляють ситуацію, а тільки її погіршують бо додає до проблеми людський фактор. Один модератор може вважати порушенням те що інший модератор пропустить.
У децентралізованій мережі Fediverse існує дуже багато сервісів, що є вільними аналогами централізованим соцмережам. Найбільш відомим і популярним є Mastodon - соцмережа дуже схожа на Twiter зовнішнім виглядом. Для реєстрації в Mastodon потрібна лише пошта (за її допомогою можна буде відновити пароль акаунут). Існують тисячі серверів Mastodon для реєстрацї і маючи акаунт на одному, можна спілкуватися або підписуватись на будь-якого користувача Mastodon. Якщо правила існуючих серверів не подобаються, будь-який користувач з певними технічними компетенціями може запустити свій сервер, встановити свої правила і не переживати, що хтось зможе видалити його акаунт.
У Fediverse також є популярними сервіси Matrix, Pleroma. Аби більше дізнатися про децентралізовані сервіси інтернету, скористайтеся наступними англомовними сайтами: https://fediverse.party/ або ж https://fediverse.observer.
Cоцмережі на локальних українських серверах
Українські користувачі активно розвивають децентралізовані соцмережі і створюють свою спільноту, до якої щоденно приходять нові користувачі. Й хоча до децентралізованих сервісів перші українські користувачі приєднувалися й десять років тому, перші українські сервери з’явилися кілька рокім тому, серед них – https://soc.ua-fediland.de та https://social.net.ua. Серед українців найбільш популярним сервісом є Mastodon, що нагадує Twitter, водночас не варто забувати про Matrix як альтернативу Telegram та Facebook.
Наприкінці літа 2022 року кількість українських серверів Mastodon зросла на щонайменше 10 нових в рамках проєкту з децентралізованих комунікацій https://dcomm.net.ua/ від eQualitie. Кожен сервер створений за географічною ознакою, але до них приєднуються користувачів з різних міст та країн. Ключовим є київський сервер, де станом на кінець грудня 2022 року зареєстровано 860 користувачів й тут публікують свої дописи низка українських медіа, як-то Мілітарний портал, Рубрика, Східний варіант, Vector, Tokar.ua, Texty.org.ua, UkraineWorld та інші.
У листопаді 2022 року користувачі почали реєструвати нові сервери Mastodon, так виник ще один львівський сервер https://lviv.social/, вінницький сервер https://mastodon.vn.ua/ чи сервер, що містить в назві термін Twitter – http://twiukraine.com/.
Дізнайтеся більше про українські cервери Mastodon та інструкції з користування на ресурсі: https://feditips.noleron.com/.
Перелік українських серверів й статистику користувачів також можна побачити на сайті: https://mastodon.help/instances/uk.
До речі, у грудні разом з Назаром Токарем ми створили перше в Україні освітнє відео про Mastodon, до обговорення якого долучилися десятки користувачів, а кількість переглядів вже сягнула 18 тисяч.
Все ж таки децентралізовані сервіси інтернету, як-то Mastodon, Matrix, Pleroma, мають стати новим ковтком повітря в середовищі, де панують соцмережі, на які користувачі, по суті, не можуть впливати.