Скільки у 2021-му році витратили на рекламу у соцмережах українські політики — рейтинг ОПОРА
11 січня 2022
11.01.2022

З 1 січня по 14 грудня 2021 року українські політичні сили, політики та інші сторінки опублікували у Facebook та Instagram майже 123 тисячі рекламних дописів політичного змісту. Їхня загальна вартість сягнула майже 2,2 млн долари (близько 60 млн грн).

Про це повідомляє Громадянська мережа ОПОРА.

«У 2021-му році Facebook здебільшого не був майданчиком для боротьби за виборців, однак менш політизованим він усе ж не став. Як засвідчив 2021 рік, політики й політичні сили розглядають Facebook та меншою мірою Instagram як повноцінні майданчики для спілкування з громадянами й політичними опонентами», — йдеться у звіті.

Скільки у 2021 році витратили на політичну рекламу у Facebook?

З 1 січня по 14 грудня 2021 року політичні сили, політики та інші сторінки опублікували у Facebook та Instagram майже 123 тисячі рекламних дописів політичного змісту. Їхня загальна вартість сягнула майже 2,2 млн дол. (близько 60 млн грн). Показово, що найбільшу частку цих витрат (49,1%) становлять витрати «інших» сторінок (тобто онлайн-видань, громадських рухів або ж таких, що підтримують певні політичні сили чи політиків, але не є їхніми офіційними представництвами). Вони витратили на політичну рекламу 1,08 млн дол. (29,5 млн грн). Наступними за витратами стали українські політичні діячі різних рівнів — від колишнього премʼєр-міністра Арсенія Яценюка до депутатів місцевих рад. На власне просування у Facebook вони сукупно витратили близько 753 тис. дол. (20,5 млн грн), тобто 34,3% загальних витрат на політичну рекламу в цій соціальній мережі. Найменшу частку (16,6%) становлять витрати політичних партій: за політичну рекламу вони заплатили 365 тис. дол. (близько 10 млн грн).

Найменші витрати на політичну рекламу ОПОРА зафіксувала в січні (від 151 до 231 тис. дол.) і травні (від 157 до 255 тис. дол.). У ці місяці найменшою була й кількість рекламних повідомлень: трохи менше восьми тисяч рекламних дописів у січні та майже 9,5 тисячі реклам у травні.

Найбільші витрати торік зафіксовано у вересні (від 230 до 335 тис. дол. за 11 813 дописів) та жовтні (від 268 до 376 тис. дол. за 12 440 рекламних повідомлень). Як вважає ОПОРА, «імовірно, причиною такого ривка активності була передвиборна кампанія на виборах міського голови Харкова та депутатів до Верховної Ради України в округах на Черкащині й Херсонщині».

Які політичні партії та політики були найактивнішими?

Сторінки політичних партій витратили на рекламу майже 365 тис. дол. (Включено лише витрати сторінок політичних сил, без урахування витрат лідерів цих сторінок). Абсолютним лідером стала партія «Слуга народу», — з центральної сторінки сумарно витрачено близько 86 тис. дол. на 3,5 тисячі рекламних дописів. Друге і третє місця посіли сторінки партії «За майбутнє» — центральна сторінка партії та сторінка жіночого крила. Разом вони витратили близько 83 тис. дол. на понад 2300 рекламних дописів. Зі значним відривом за ними йде центральна сторінка партії «Голос», — вона витратила майже 8 тис. дол. на 84 рекламних дописи. Замикає п’ятірку найбільших витрат «Партія Шарія» з витратами майже 7 тис. дол. на 300 рекламних дописів.

Лідерство за витратами на онлайн-рекламу утримує Арсеній Яценюк, — за 2021 рік він витратив майже 70 тис. дол. на понад 2200 рекламних дописів. Ця сума переважає витрати майже всіх сторінок політичних партій. З невеликим відривом другу сходинку посідає Олександр Шевченко, що навесні 2021 року балотувався в народні депутати України від 87-го округу (Івано-Франківщина). Він витратив понад 63 тис. дол. на 875 рекламних дописів. Більш ніж удвічі менше витратив Володимир Гройсман, що посідає третє місце за кількістю витрачених коштів.

Скільки витратили ЗМІ, ГО та лідери думок на політичну агітацію і кого вони просували?

Сторінка «Першого незалежного» витратила на просування в соціальних мережах майже 40 тис. дол. на 218 рекламних дописів.

Друге місце займає сторінка новинної агенції RegioNews.ua, яка під час виборів міського голови Харкова досить активно агітувала за Михайла Добкіна. Впродовж 2021 року сторінка витратила понад 29 тис. дол. на 562 рекламних дописи.

Третя сходинка належить сторінці Київської школи державного управління ім. С. Нижного, яка витратила понад 26 тис. дол. на рекламу своїх освітніх послуг.

Наступна позиція — за сторінкою телеканалу 112.ua — одного з заборонених «каналів Медведчука». Ця сторінка витратила понад 23 тис. дол. на 128 рекламних дописів політичного змісту.

Замикає рейтинг сторінка громадської організації «Жінки ВОЛІ — Я МОЖУ» — жіноче крило політичної партії «Воля». У 2021 році «Жінки ВОЛІ» витратили понад 23 тис. дол. на 717 рекламних дописів.

Як повідомлялося раніше, у квітні 2021 року на трансляцію 10 227 рекламних дописів політичного змісту з 1 324 сторінок у Facebook було витрачено від 174 390 до 276 310 доларів. Серед лідерів з найбільшими витратами коштів на рекламу опинилися «Слуга народу» ($12 117), Олександр Шевченко ($10 607) та «За Майбутнє» ($6027).