Скільки грошей українські політики витратили на рекламу в Facebook в 2021 році і хто стоїть за кібератакою на урядові сайти. Огляд «Інтернет свободи» за січень 2022
31 січня 2022
31.01.2022

У новому огляді «Інтернет свободи» розповідаємо про таке: українські політики переважно витрачають гроші на Facebook, однак ще більшу аудиторію в Україні охоплює Instagram; як уряд Казахстану обмежував доступ до інтернету під час протестів.

Кібератака на українські державні сайти

В Україні в ніч з 13 на 14 січня відбулася хакерська атака на сайти уряду і низки міністерств, зокрема Міністерства закордонних справ України, Міністерства освіти і науки України, сайт «Дії» та інші. Ймовірно атаки не завдали значної шкоди, однак це частина ескалації ситуації в країні.

Держспецзв’язку підтвердив версію Microsoft про використання програми-вайпера WhisperGate, що знищує дані. Проте Департамент Кіберполіції Національної поліції України запевнив, що витоку персональних даних з порталу «Дія» внаслідок хакерської атаки у ніч з 13 на 14 січня не відбулося.

«Російські сліди» у кібератаці на урядові сайти помітили у Центрі стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки. Про те, хто стоїть за хакерською атакою та її наслідки, читайте у нашому огляді.

В Казахстані блокували інтернет на фоні протестів. NetBlocks та GlobalCheck — моніторингові сервіси для виявлення блокування інтернету відзначили, що з 5 січня мережа не працювала по всьому Казахстану. А короткострокове включення дротового інтернету ввечері того ж дня збіглося з виступом президента країни. Як уряд Казахстану обмежував доступ до інтернету під час січневих протестів, читайте у нашому матеріалі.

В Узбекистані блогери та журналісти зазнали утисків щодо висвітлення подій у сусідньому Казахстані. «У нас забороняють публікувати на сайтах відео- та аудіозаписи, що надходять з Казахстану, а також повідомлення, щоб ще більше не посилювати ситуації в сусідній республіці. Це неофіційний наказ!», — розповів узбекистанський блогер для узбецької служби Радіо Свобода. Розповідаємо, як уряд Узбекистану обмежував висвітлення подій в Казахстані у ЗМІ та соціальних платформах.

$2,2 млн витратили українські політики на власну рекламу у Facebook. Дані за 2021 рік щодо майже 123 тисяч рекламних дописів політичного змісту наводять дослідники громадянської мережі ОПОРА. Хто був найщедрішим з політиків, читайте у нашому матеріалі.

Unsplash

Instagram вперше випередив Facebook за аудиторією в Україні. Серед користувачів Instagram на 1,1 млн зросла кількість власників пристроїв Android. Розповідаємо про головні тенденції соціальних мереж в Україні за останні півроку на основі дослідження комунікаційної агенції PlusOne.

YouTube — один із головних засобів поширення дезінформації — таку заяву зробили міжнародні фактчекерські організації у відкритому листі до Генерального директора YouTube з вимогою вжити ефективних заходів для припинення дезінформації та поширення недостовірних даних.

Читайте щоденні новини на тему цифрових прав та свободи інтернету на нашому сайті netfreedom.org.ua.