Відключення зв’язку та інтернету на Херсонщині
У суботу 30 квітня відбулося повне відключення інтернету українських провайдерів в Херсонській області. З’єднання було відновлене через кілька годин, але показники свідчили, що трафік вже рухається через Росію. Оскільки з'єднання у мережі йде через російську, а не українську інтернет інфраструктуру, тож, вірогідно, підпадає під дію російських регуляцій, стеження та цензури.
«З’єднання в мережі було маршрутизоване через російську, а не українську телекомунікаційну інфраструктуру, отже, ймовірно, підпадає під дію регуляцій, стеження та цензури», — йдеться на сайті NetBlocks.
На думку представників Міноборони Великої Британії, дії Росії в регіоні «ймовірно, свідчать про намір Росії здійснювати сильний політичний та економічний вплив на Херсон протягом тривалого періоду».
Мешканці Херсону та Херсонської області мали труднощі зі зв’язком із рідними ще з березня, проте наприкінці квітня зв’язок у регіоні зник повністю. Станом на 1 травня лише у деяких районах люди могли користуватися послугами провайдера «Київстар».
«Жителі Новотроїцького, Чкалового, Генічеська точно можуть користуватися Київстаром. Мені вдалося учора увечері зв'язатися з рідними. Сьогодні зранку там з'явився інтернет цього провайдера. Інших — немає», — розповіла кореспондентка Суспільного.
Інша журналістка повідомила про наявність зв'язку від «Київстару» у Каховській територіальній громаді. До Херсона пробитися не можна, там не працює жодний оператор.
«Якщо стаціонарний зв'язок зник в усій області, то ймовірно, що окупанти дісталися до обладнання, яке забезпечує фіксованим зв'язком всю Херсонщину. Але якщо зв'язок від Укртелекому зник не у всій області, то це або вибіркове відключення, або пошкодження обладнання чи магістрального кабелю. Якщо відключений або пошкоджений магістральний оптоволоконний кабель, то це означає, що інтернету не буде ніде», — прокоментував Суспільному відсутність зв'язку від Укртелекому експерт компанії.
Ще 18 квітня стало відомо про захоплення ворожими збройними формуваннями об’єктів та офісних приміщень оператора мобільного зв’язку «Київстар» на Херсонщині. У той самий час у мережі національного роумінгу з’явилась назва провайдеру мобільних послуг так званої «ЛНР» «Лугаком». Тоді пресслужба «Київстар» повідомила, що їхні базові станції в тимчасово окупованих населених пунктах Херсонщини знеструмлені, або пошкоджені і не працюють. Це означає, що окупанти їх не використовують.
До цього російські окупанти поширили на захоплені населені пункти Херсонської області мовлення своїх пропагандистських телеканалів, серед яких «Первый крымский» та «Крым 24», через які розповсюджують фейки про війну в Україні.
Пізно ввечері 27 квітня у Херсоні сталося кілька вибухів, після чого російські телеканали перестали працювати.
Ввечері 30 квітня мешканці Херсонської та частини Запорізької областей почали повідомляти про перебої з інтернетом та мобільним зв’язком, а потім ці послуги зникли на значних територіях.
1 травня стало відомо, що причина відсутності зв’язку — обриви волоконно-оптичних магістральних ліній та відключення від електропостачання обладнання операторів у цих регіонах. Паралельно з відключенням українських операторів на ворожих інформаційних ресурсах почали розповсюджувати фейкові історії про те, що розпорядження відключити зв’язок дала українська влада.
У Держспецзв'язку повідомили, що жителі окупованих територій можуть залишатися на зв’язку з Україною, навіть якщо окупанти відключили українське ефірне мовлення, зв’язок та інтернет, зокрема слухати радіо на середніх хвилях (1278, 1404, 873, 657 кГц) за допомогою старих приймачів. Також було розкодовано українські канали на супутнику:
Пізніше того ж дня міністр цифрової трансформації Михайло Федоров заявив про початок робіт з відновлення зв’язку.
«Причинами відсутності зв’язку стали обриви волоконно-оптичних магістральних ліній та відключення від електропостачання обладнання операторів у цих регіонах. Роботи вже ведуться, зв’язок буде відновлено», — написав урядовець у Telegram.
Як залишатися на зв’язку у разі відключення інтернету?
За словами консультанта з цифрових технологій Віталія Мороза, зовнішнє відключення від інтернету вже не можна буде подолати підключенням до VPN чи до TOR-браузера. Наприклад, мешканці Херсонщини, які не долучилися до чату Element на локальних серверах, наразі не можуть читати Facebook, дивитися стріми в YouTube, читати новини на місцевих сайтах — для них вхідний інтернет з неокупованих територій України «закритий».
Щоб мати доступ до комунікацій у випадку відключення мобільних послуг окупантами або у разі недоступності мережі з інших причин, варто заздалегідь подбати про «аварійні» налаштування, коли є доступ до повноцінного інтернету. Експерти радять наперед підключити такі сервіси як месенджер Briar (обмін повідомленнями через bluetooth) чи CENO Browser (доступ до контенту з розподіленого кешу, принцип пірингової або ж однорангової мережі).
Мешканці Києва, Харкова, Одеси, Львова та Рівного можуть скористатися інструментами dComms — проєкту від канадської організації eQualitie, зокрема такими:
Кожен сервіс супроводжується інструкцією щодо підключення та лінками на завантаження в локальній мережі чи онлайн.
Також можна скористатися такими сервісами, як відкритий протокол Matrix та VPN-сервіс Psiphon. Добірку з необхідними для обходу цензури або використання при відсутності інтернету сервісами та порадами щодо їх налаштування можна знайти у матеріалі.
Як відновлюють зв’язок на звільнених територіях України?
З початку квітня в регіонах, де українські війська відбили окупантів, провайдери мобільних послуг відновлюють зв’язок, зокрема й за допомогою станцій Starlink.
Vodafone завдяки використанню супутникових систем Starlink забезпечив часткову доступність послуг на Київщині, зокрема у Бородянці та селі Плахтянка. За допомогою традиційних технологій відновлено зв'язок у трьох населених пунктах Бучанського району. Покращено покриття у місті Буча. Компанія також повідомила про відновлення зв'язку в 15 населених пунктах на Сумщині.
Фахівці компанії lifecell провели роботи у населених пунктах, де під час воєнних дій не було можливості дістатися до обладнання. Мобільний інтернет та голосовий зв'язок відновлено в селі Харкове, голосовий — у селах Лавіркове та Новоселівка, мобільний інтернет — в Риботині.
Крім того, lifecell забезпечив Державну службу України з надзвичайних ситуацій багатоканальним номером для маршрутизації дзвінків жителів Одеської області за номером 101. Оператор передав стартові пакети з безлімітним інтернетом захисникам добровольчого формування однієї з територіальних громад.
За допомогою двох базових станцій Starlink lifecell відновив мобільний зв’язок у Бучі Київської області та забезпечив роботу 2G /3G / 4G технологій. До цього оператор відновив зв’язок у 34 населених пунктах Київської області.
Станом на середину квітня оператор «Київстар» повернув зв’язок у семи населених пунктах.
Ремонтні бригади відновили роботу 49 базових станцій та замінили понад 3,5 км оптоволокна. За запитом Львівської міської ради Національний центр оперативно-технічного управління мережами телекомунікацій (НЦУ) спільно з ПрАТ «Київстар» підключили ще одну сирену цивільного захисту до інтернету. Завдяки цьому більше львів’ян та гостей міста зможуть оперативно отримувати оповіщення.
Аварійна бригада Укртелекому усунула пошкодження волоконно-оптичної лінії зв’язку в Чернігівській області. Фахівці провели необхідні роботи протягом лічених годин і відновили надання ІР-послуг для абонентів міста Ічня.
Також фахівці НЦУ та інтернет-провайдери заблокували низку каналів доступу до мережі інтернет, які окупанти використовували для власних цілей.
Представники НЦУ продовжують координацію дій мобільних операторів з відновлення роботи базових станцій на звільнених від окупантів територіях. Завдяки спільним діям було відновлено покриття в смт Димер Київської області. Найчастіше ж причиною проблем зі зв’язком є відсутність живлення на базових станціях провайдерів внаслідок ворожих обстрілів або захоплення телевишок та обладнання окупантами.
26 квітня у мережі оператора «Київстар» стався збій. Зв’язок відновили того ж дня вночі. Оператор пояснив аварію збоєм у власних сервісах.
Як повідомляв Укрінформ, відновлення зв'язку та інтернет-покриття на звільнених територіях триває безперервно.