Прогнози на 2020-й: кібербезпека, соцмережі та протидія дезінформації
24 грудня 2019
24.12.2019

Кінець року — доволі символічний час для роздумів над тим, що чекає Україну та світ у наступні 12 місяців. Ми запитали експертів «Інтерньюз-Україна» про їхні прогнози щодо кібербезпеки, протидії фейкам та соцмереж.

Як розвиватимуться кіберзагрози? Павло Бєлоусов, експерт з цифрової безпеки DSS380

Гадаю, що все продовжиться в бік збору даних та «вдосконалення» технологій для цього. Щодо кібератак, то, скоріш за все, залишиться вектор атаки саме на емоції та почуття людини. Інструментів для захисту пристроїв на сьогодні безліч і обійти їх стає дедалі важче, а от людей все ще легко обдурити, змусити перейти за небезпечним посиланням або завантажити файл з вірусом.

Як провести новорічні свята у кібербезпеці?

Якщо купуєте подарунки близьким, пам'ятайте про «правильну» оплату в інтернеті:

  • зробіть собі окрему віртуальну платіжну картку для оплати в мережі. Переводьте на неї таку суму, яку й плануєте витратити;
  • купуйте в перевірених магазинах;
  • товар може бути зі знижкою, але не «космічною».
  • обходьте стороною сайти/оголошення (особливо ті, які зовсім нещодавно з'явилися), де пропонують товар з дуже великою знижкою). Або ж купуйте такі товари лише з оплатою при отриманні.

Хоча б у новорічну ніч відкладіть у сторону свої гаджети :)

Чи вдасться позбутися тролів та ботів у соцмережах? Катерина Паригіна, менеджерка проєкту TrollessUA

Останні дослідження свідчать про зростання довіри до соцмереж як до інформаційного джерела. Це означає, що й охочих викривити це інформаційне поле знайдеться чимало. Тож позбутися повністю ботів і тролів наступного року – утопічна надія. Однак це не має спиняти боротьбу за чистоту наших стрічок у соцмережах. Адже вплив віртуальних тролів може мати досить відчутні наслідки в реальному житті.

Найкращий метод боротьби – це медіаграмотність та критичне сприйняття інформації. Але вони потребують часу та життєвого досвіду, аби «бачити» тролів з перших слів.

Для більш масового використання TrollessUA розробив плагін для Google Chrome. Достатньо його встановити у цьому браузері – і всі підозрілі акаунти будуть відмічені прямо у стрічці. Це швидко та зручно. Для тих, хто хоче зробити щось більше – запрошуємо до лав КіберЕльфів. Завдяки їм тролям усе важче залишатися непоміченими.

Що очікувати від РФ у інформаційній війні? Костянтин Ромашко, керівник аналітичного відділу

Наступного року Україна залишатиметься одним із головних об’єктів дезінформації та інформаційної війни з боку Росії. Гадаю, що наративи російської пропаганди щодо України суттєво не зміняться; повторюватимуться меседжі про недодержаву, нацистів, людей, розчарованих у Революції Гідності, громадянську війну в Україні тощо. Водночас російська пропаганда також намагатиметься діяти відповідно до ситуації, під час виникнення криз в українському суспільстві й політиці. Потенційно однією з таких дискусійних і неоднозначних тем для України, якою здатна скористатися Росія, може стати питання запровадження ринку землі в Україні.

Я би не назвав ці виклики новими, адже інформаційна війна та дезінформація продовжуватимуться і надалі. Щодо методів протистояння, то я би говорив про щонайменше два рівні: громадянський і державний. Перший полягає у відповідальності кожного громадянина, у його/її критичному ставленні до інформації, у здатності до аналізу, у рівні медіаграмотності. Другий – у тих кроках, що їх має бути здійснено на державному рівні (часто у співпраці з громадянським суспільством). Йдеться про вдосконалення законодавства щодо прозорості медійної власності, запровадження курсів медіаграмотності у старших класах шкіл та ВНЗ тощо.

Що буде в тренді у соцмережах у 2020 році? Діана Іщенко, менеджерка з комунікацій

Якщо ви ще досі не використовуєте відеоконтент у соцмережах, починайте негайно. У 2020-му споживання відео продовжить зростати. За оцінками міжнародних експертів, сьогодні кожен користувач в середньому переглядає 84 хвилини онлайн-відео на день. До 2021-го цей показник зросте до 100 хвилин.

Ці півтори години враховують перегляд Instagram Stories, чия денна аудиторія вже сягає 500 млн глядачів. Додайте сюди зростання популярності TikTok, і стане очевидно – наступного року успішну контент-стратегію буде складно реалізувати без відео формату.

До слова, про TikTok. Короткі та смішні відео дозволили зібрати цій китайській платформі понад 1,5 мрлд користувачів. Усе більше брендів намагаються увірватися у цей потік танцювальних флешмобів, веселощів та мемів. Медіа та соціальні ініціативи теж починають заходити на платформу зі своїм контентом. Навіть патрульна поліція України завела офіційний акаунт у TikTok. У 2020-му цікавість до цієї соцмережі лише зростатиме.

Ще один помітний тренд – подкасти. Хтось із ваших знайомих наступного року точно почне їх слухати або навіть створювати.

Але як би не зростали нові платформи та формати, у 2020-му усе більше людей практикуватимуть digital-детокс. За даними Smart Insights, 29% користувачів видаляють додатки соцмереж зі свого телефона, бо почуваються перевантаженими. Будьте готові до того, що ваша аудиторія йтиме зі стандартного Facebook у щось більш нішеве, спокійне та корисне для неї.