Половина джерел інформації про коронавірус ненадійні — аналіз соцмереж
30 березня 2020
30.03.2020

Під час пікової уваги до теми коронавірусу українці найчастіше поширювали інформацію з ненадійних джерел або дописи, які взагалі джерела не вказували. Про це йдеться у дослідженні Центру контент-аналізу, який промоніторив про, що писали українці 3 березня (перший випадок коронавірусу в Україні), 11 березня (наступний день після того як уряд запровадив карантин) та 16 березня (посилення карантину та обмеження роботи громадського транспорту).

Із проаналізованих 990 дописів 368 (37%) були із надійних джерел, 361 (37%) - із неперевірених або фейкових джерел, а 260 (26%) - це поширення дописів, які взагалі не посилалися на джерела.

дані Центру контент-аналізу

Що характерно, найбільше неперевіреної інформації поширювали ті, хто публікував або панічні, або надміру оптимістичні дописи. В них частка інформації з перевірених джерел складала 14-16%. А от у тих, хто писав про коронавірус і відповідні рішення влади конструктивно, цей показник був на рівні 50%.

дані Центру контент-аналізу

“Дуже активними фейкотворцями є російські боти, які зосередилися перш за все на применшенні загрози від вірусу. Але при цьому, можливо, що ці фейки створювалися не для української авдиторії, а для внутрішньої російської, і у нас поширюються лише через певну пов’язаність інформаційного простору. Адже в цілому в Україні все ж більше поширюються фейки з посиланням на вітчизняні медіа, а російські переважно з’являються у користувачів з малою кількістю підписників, можливо, ботів”, — йдеться у звіті Центру.

Дослідження також показало, що більшість дописів про коронавірус, в яких згадувалася влада, були критичними. Лише 8% підтримували нинішні дії керівництва країни. Це свідчить про те, що влада веде погану комунікаційну кампанію і ризикує втратити вплив на суспільну думку. А в таких умовах фейки ширяться ще активніше і з ними боротися ще складніше.

Нагадаємо, 27 березня 2020 року компанія Facebook повідомила про запуск в Україні програми перевірки контенту на правдивість. Партнерами Facebook стали проект VoxCheck від VoxUkraine та StopFake, сертифіковані незалежною Міжнародною мережею фактчекінгу (International Fact-Checking Network).