Автор: Віталій Мороз, консультант з цифрових технологій
Уроки історії показують, що компанії-колабораціоністи здатні пережити війну й успішно розвивати бізнес по всьому світі й у післявоєнний час. Компанія Hugo Boss відома тим, що забезпечувала Верхмахт і головне командування нацистів військовою формою, а засновник компанії Гуго Босс був відданим членом Націонал-соціалістичної партії Німеччини. Денацифікація не торкнулася у повній мірі компанії Hugo Boss у повоєнні роки – вона переключилася на пошиття уніформи для німецьких залізничників і листонош.
На відміну від Hugo Boss, що була і є німецькою компанією й обслуговувала німців, технологічні компанії як Patreon та Сloudflare походять зі Штатів, однак їхня любов до cучасної Росії сильніша від страху вляпатися в історію нацизму 21 століття, що вже зарезервований за нинішньою Росією – не тільки урядом, але й 71% населення, що підтримує війну свого уряду. У той час як більшість західних техгігантів припинили працювати в Росії чи обмежили свою присутність там, засновники Patreon та Сloudflare знайшли причини, чому їм важливо залишатися разом з прибічниками сучасного рашистського нацизму.
Відома платформа для краудфандінгу Patreon з початку повномасштабного вторгнення залишилися працювати в Росії. Засновник сервісу Джек Конте апелює до того, що прості росіяни ні в чому не винні, й уся відповідаільність лежить на Путіні: «Я не думаю, що індивідуальні користувачі повинні платити за проступки свого авторитарного лідера». Також Конте вирішив вступитися за творчих людей Росії. «Я не хочу карати їх (людей) за їхнє географічне розташування», — заявив Конте. Здається, це саме ті творчі люди, які малюють на будівлях символ Z, змушують дітей в садках та школах виявляти солідарність з Путіним, а в інтерв’ю на камеру повторюють тези офіційних пропагандистів на камеру «надо уничтожить этих украинцев».
Аргументи засновника Patreon ми вже чули неодноразово. Й передусім з уст президента Франції Емануеля Макрона, що з огляду на розпочату Росією війну в Україні й необхідність припинити цю війну, саму Росію «не потрібно принижувати». Бажання врятувати обличчя диктаторів – давня історія. Зрештою, французький підхід здатен завоювати свій приз російських гладяцьких симпатій у номінації «оригіальність» але очевидно, що керівники Франції та Німеччини слабо засвоїли уроки провальної політики примирення агресора на прикладі Чемберлена у 1937-1939 роках.
У свою чергу відзначу, що засновник Patreon Конте у гонитві за турботою про простих людей, скасував комісії для українських користувачів. Це звісно, плюс в карму Конте, хоча, як на мене, передусім, це бажання не втратити українських користувачів. Тим не менш, репутацію Patreon в Україні з початку війни підважило рішення компанії заблокувати сторінку благодійного фонду «Повернись живим», на якому на той час користувачі донатили $250 000 щомісячно. Причина блокування – мовляв, фонд збирає на озброєння, тобто на війну. а Patreon – це ж переважно про творчих індивідів, митців, які страждають від диктаторів та політиків. Одним словом, війни в світі закінчуються, як тільки творчі люди усвідомлять ганебність війни – певно, у цьому можна було б впевнитися, якщо б вдалося зазирнути в свідомість команди Patreon. Зрештою, рахунок «Повернись живим» так і не розблокували.
Українські блогери та редакції й досі активно використовують Patreon. Адже сервіс є доволі простим та зрозумілим для збору коштів, й є важливим джерелом доходом для медіа. Чи зможуть українці відмовитися від Patreon й запропонувати своїм аудиторіям форму прямих пожертв, як-це зробили в «Повернись живим» на своїй сторінці – непросте питання.
З компанією Cloudflare, чиї сервіси захищають мільйони сайтів від DDoS-атак, ще складніше. Компанія, по суті, є єдиним західним техгігантом, що продовжує активно працювати в Росії. У перші дні повномасштабного вторгнення більшість техгігантів переглянули свої політики щодо Росії й вийшли з ринку. Так зробили Google, Apple, Netflix, Microsoft, Visa, Mastercard і тд. Прості творчі росіяни більше не можуть дивитися серіали через Netflix, завантажувати з Google Play чи здійснювати платежі через міжнародні платіжні системи. Навіть Amazon заблокував можливість мешканцям Росії та Білорусі створювати нові акаунти у своєму сервісі хмарних обчислень Amazon Web Services.
Кроки техгігантів обумовленні переглядом cвоїх політик з огляду на розпочату Росією повномасштабну війну. Тиск на техгігантів чинив й український уряд. Міністр цифрових трансформацій України Михайло Федоров звертався до компаній з вимогою санкцій, а громадянське суспільство підключалося зі своїими ініціативами. Звернення були й до Cloudflare з вимогою припинити надавати свої послуги в Росії на час війни. Однак в Cloudflare відкинули подібні заклики, аргументуючи це знову ж таки «турботою про простих росіян». CEO Cloudflare Метью Прінс заявив, що «Росії потрібно більше, а не менше доступу до Інтернету». Також в компанії запевнили, що вони допомогають Україні, але своєї політики щодо Росії не змінили.
Може солідарність з «простими росіянами» окремих західних компаній має щось спільне з бажанням й надалі отримувати прибутки від бізнесу в Росії? Складно сказати, хоча можна припустити, що російські зовсімі не миролюбні громадяни наврядчи приносять левову частку доходів цих компаній.
Що варто робити у випадку, якщо компанії, в тому числі технологічні, продовжують працювати в країні-агресорі? Бойкотувати їхню роботу, знаходити альтернативні рішення й нагадувати про долю нацизму на прикладі Другої світової війни. Перша війна в Європі 21 століття матиме свій новий Нюрнберг, на лаву підсудних сядуть ті, хто розпочав цю війну. Але в колективній пам’яті відкладуться імена й тих, хто не припиняв працювати в країні-агресорі у найбільш криваві дні війни.
На жаль, вбивча війна ще триває, а значить Patreon та Сloudflare все ще можуть зберегти своє обличчя та приєднатися до списку компаній, що переглянули свої політики щодо діяльності в Росії як країні-агресорі. Тим більше, що вимоги до техгігантів тільки зростають – останння глобальна ініціатива #SuspendKremlin закликає Google, Twitter, Meta заблокувати усі офіційні акаунти російського уряду та афілійованих з них медійних ресурсів.