Нова редакція законопроєкту про СБУ залишає право блокувати сайти без рішення суду
19 травня 2021
19.05.2021

Нові правки до законопроєкту «Про Службу безпеки України» не передбачають зміну пункту про можливість блокування інформаційних ресурсів «з метою недопущення терористичного акту» на 7 днів без рішення суду.

Версію законопроєкту до другого читання для ознайомлення опублікувала на своїй Facebook-сторінці Мар’яна Безугла, заступниця голови Комітету Верховної Ради України з питань національної безпеки, оборони та розвідки. Мар’яна Безугла зазначила, що законопроєкт потребує доопрацювання, а саме «технічного удосконалення» і публікація має на меті ознайомити лише зі змістом документу.

«Повторюсь, що прийняла рішення опублікувати проект для суспільства ще ДО розгляду в комітеті. Для чого? Дати змогу ознайомитися з пакетом змін, що чекають на українську службу безпеки ДО остаточних рішень Парламенту. У всіх бажаючих — тиждень 17-23.05.2021, щоб зв’язатися зі мною і вказати на ризики, якщо такі знайдете / прокоментувати проект назагал», — написала Мар’яна Безугла.

Скріншот тексту законопроєкту

Ризики пункту законопроєкту про блокування інформаційних ресурсів прокоментувала Євгенія Гірєва, медійна юристка Центру демократії та верховенства права: «Законопроєкт дозволяє СБУ блокувати сайти з метою протидії терористичним актам та інформаційним операціям проти України, спрямованих на підрив конституційного ладу, порушення суверенітету і територіальної цілісності України. В умовах інформаційної війни з Росією такі блокування є потрібними. Проте якщо вони будуть відбуватися за процедурою, описаною в законопроєкті, вони можуть бути легко оскаржені в Європейському суді з прав людини. Чому?

1. Непередбачуваність. Наразі різні норми проєкту передбачають різний перелік підстав для блокування сайтів.

2. Позасудовий порядок. Законопроєкт дозволяє заблокувати сайти на 7 днів без рішення суду — таке рішення може одноосібно прийняти уповноважений заступник голови апеляційного суду.

3. Непропорційність. Законопроєкт передбачає блокування сайту, а не лише неправомірного контенту. Тоді як ЄСПЛ неодноразово зазначав у своїх рішеннях (зокрема, у рішеннях липня 2020 року проти Росії) про необхідність блокувати лише шкідливий контент, а не ресурс в цілому.

Отож, незважаючи на законну мету, наявна процедура блокувань загрожує свободі вираження поглядів і створює поле для зловживань і блокувань правомірних сайтів».

Як повідомляє Укрінформ, перший заступник голови фракції «Слуга народу» Олександр Корнієнко припускає, що законопроєкт про СБУ може бути ухвалено в другому читанні до кінця п’ятої сесії. П’ята сесія Верховної Ради дев’ятого скликання триватиме до 23 липня 2021 року.

Як повідомлялося раніше, 18 лютого Печерський районний суд міста Києва наклав арешт на майнові права інтелектуальної власності 12 українських інтернет-видань та зобов'язав мобільних операторів й інтернет-провайдерів закрити доступ до їхніх сайтів. До списку, зокрема, ввійшли «Апостроф», «Главком», «Голос» та інші ЗМІ. Проте 10 березня старший слідчий Печерського управління поліції Василь Поплавський прийняв рішення про закриття кримінальної справи в зв'язку з відсутністю складу кримінального правопорушення.