Нетрі й електронні ID: як Індія створює найбільшу у світі систему е-врядування
2 липня 2020
2.07.2020

Якщо у пошуковику ввести запит “країна контрастів”, майже всі результати стосуватимуться єдиної — Індії. Сьогодні це сьома частина населення планети і майже 800 мов спілкування. Біля 70% населення Індії живе на менш, ніж 2 долари на день, і водночас 80% — має електронний ID та підпис.

Звідси питання: чому замість соціальної сфери влада спрямовує кошти у систему електронного врядування? І чому попри все Індія — успішний та безпрецедентний випадок такої діджиталізації?

Бідні, але прогресивні

Тих, хто, згадуючи Індію, найперше думає про нетрі і монахів під час купання у Гангу, може здивувати той факт, що країна є другою у світі за кількістю Інтернет-користувачів після Китаю. У 2018 році 560 млн осіб користувалися мережею.

фото Mansi Thapliyal/Reuters

Все більше людей в Індії отримують змогу купити смартфони і бути онлайн. Так, нетрі існують, більшість населення живе в селі і 800 млн індійців вважаються бідними. Саме тому електронне врядування в Індії вирішили впроваджувати для підсилення системи соціальних послуг. Завдяки цьому сервіси надають швидше та ефективніше, що вкрай важливо з огляду на масштаби країни та кількість населення.

За рівнем діджиталізації урядових послуг Індія має індекс 32 зі 100. Водночас, вона є другою у світі після Індонезії за швидкістю зростання цього індексу. Тобто, навіть попри високий рівень бідності, все більше населення отримує ширший доступ до сервісів.

План електронного урядування

У 2006 році індійський уряд запустив програму Національний план із електронного врядування. Зараз він включає в себе 31 підпроєкт та 8 складових. Наприклад, до загальнодержавних сервісів належить банкінг, страхування, пенсії. На рівень штатів делегували освіту, охорону здоров’я, транспорт та інші сервіси, які безпосередньо впливають на життя людей на місцях. До інтегрованих сервісів належать такі сервіси як електронні суди та електронні закупівлі.

Зараз перед урядом стоять два основні виклики: перевести послуги онлайн і забезпечити до них доступ населенню. Обидві задачі на місцях вирішують, наприклад, через так звані Кіоски, на кшталт тих, які встановлені у штаті Раджастан. Такий Кіоск має вигляд терміналу із двома екранами. Людина, звернувшись в урядовий офіс поруч, може сформувати запит на отримання документів. Їй дають код, який вона вводить у цьому Кіоску і просто на місці може роздрукувати сертифікат про рівень освіти, про народження та про право власності на землю. А в Кіосках новішого покоління — навіть картки, зокрема ID-картку.

фото smart.electronicsforu.com: e-Kiosk

Така проста система дозволяє вирішувати дуже складні соціальні проблеми. По-перше, вона допомогла значно скоротити витрати на персонал та час на отримання документів. Більше того, у разі втрати документів внаслідок природного лиха можна дуже швидко відновити свої посвідчення. А це — скорочення бюрократизації, корупції та часткове полегшення для транспортної системи. По-друге, ініціатива працює у сільській місцевості. Для того, щоб отримати документи, людині не потрібен власний смартфон чи інший девайс. А, отже, така система доступна для більшості місцевого населення Раджастану.

Лідери електронного врядування

Сьогодні найбільш успішними та розвинутими у контексті електронного врядування вважають систему охорони здоров'я та аграрного сектору. Зокрема, за кількістю додатків та сервісів. Наприклад, у штаті Тамілнад між лікарнями працює єдина інформаційна система, яка зберігає дані по пацієнтах і дозволяє планувати розподіл ліків між медзакладами. В Індії також діє портал Національної організації із трансплантації органів і тканин і можна зареєструватися онлайн як донор органів.

На Національному порталі Індії можна онлайн подавати прохання про субсидії, відновлення ліцензії на діяльність, оформлювати запит на землю і багато іншого. Пояснити таку увагу до цих двох галузей просто: система доступного медичного забезпечення потрібна постійно більшій кількості населення. А аграрний сектор — основний у промисловості країни.

фото Reuters

Ідентифікатор для кожного

80% населення Індії мають електронний ID через систему UIDAI (Unique Identification Authority of India — Орган унікальної ідентифікації Індії — Агентство Індії з унікальної ідентифікації). І ця система ставить чи не найбільше питань про цифрову безпеку в країні.

Це спосіб впорядкувати надання соціальних послуг в Індії через створення єдиної системи ідентифікації. До неї різні штати мали свої зразки паспортів, які легко губилися чи псувалися. Банківські рахунки мала тільки п’ята частина всіх індійців. Єдина система ідентифікації вирішує цю проблему.

UIDAI передбачає, що кожному жителю Індії присвоюється унікальний 12-значний номер — Aadhaar. під цей номер підв’язуються відбитки пальців, скан райдужної оболонки, ім’я, дата народження, гендер та адреса. Очевидно, що для зберігання такої кількості особистих даних потрібна надійна система. Надто — за умови, коли кількість користувачів біля 1,4 млрд. Адже, по суті, йдеться про найбільшу у світі базу даних, яка не має собі прецедентів.

фото Aadhaar Card , RNA

Природно, що науковці та спеціалісти стурбовані використанням бази даних шостої частини населення планети та ефективністю захисних механізмів. До системи Аадхаар сьогодні можуть отримати доступ треті сторони. Наприклад, приватні компанії, які використовують біометричні дані для фіксації співробітників на робочих місцях. Крім того, під таку систему ідентифікацій підв’язуються банківські перекази та інші послуги. А, отже, існують ризики втратити не тільки свої дані, але й гроші.

Запуск такого проєкту в Індії приніс фундаментальні зміни і частково вирішив проблеми із доступом до системи надання державних послуг. У світовому контексті — це унікальна система, яка перевершує собою будь-яку іншу за складністю і кількістю інформації у ній.

Аадхаар, а заразом і вся система електронного врядування суттєво покращила якість та швидкість надання послуг населенню. Це прекрасна демонстрація, наскільки важливо (а заразом і вигідно для усіх сторін) розробляти подібні системи. Надто — коли це стосується величезної території та сьомої частки людства на планеті.