(Не)Безпечний інтернет: як дбають про безпеку дітей соціальні мережі
19 березня 2021
19.03.2021

Instagram днями анонсував початок створення окремої платформи для дітей, YouTube має окрему дитячу платформу уже майже 6 років, а з 2017-го розпочав роботу Messenger Kids. Як соцмережі регулюють контент для дітей та дбають про їхню безпеку, розбиралася Інтернет Свобода.

Які небезпеки приховують соціальні мережі для дітей: кейси України

«Роман» неповнолітніх блогерів в Instagram. У мережі набрав обертів скандал довкола відвертих публікацій неповнолітніх блогерів — 8-річної дівчинки та 13-річного хлопця.

Наразі поліція Київської області відкрили кримінальне провадження щодо ситуації із «романом» неповнолітніх блогерів. Соціальна мережа Likee заблокувала акаунти дітей. Проте акаунт в Instagram досі працює.

«Вважаю, що всі соціальні мережі, якими користуються діти, мають ретельніше ставитися до того контенту, який в них є. Адже діти дуже чутливі, і деструктивний контент має на них сильний вплив», — повідомив уповноважений з прав дитини в Україні Микола Кулеба на своїй Facebook-сторінці.

Разом з тим, використання термінів, як-то "деструктивний вплив" в соцмережах, переносить акценти з належного виховання дітей до використання платформ спільного доступу. Функціонування інтернету передбачає наявність й негативних впливів, водночас, рішення обмеження доступу до платформ – найбільш просте й нерідко неефективне.

Смертельний челендж у TikTok. 16 лютого у ліцеї Боярки дві семикласниці отруїлися препаратом «Дротаверин», одна дівчинка загинула, інша — госпіталізована. Наступного дня подібна ситуація повторилася з двома ученицями в школі Умані.

У коментарі Громадському правоохоронці повідомили, що учениці «надивилися відео в TikTok на кшталт: "Випий 40 таблеток і подивись, що буде"».

Тоді Микола Кулеба підтримав заборону в Україні Tik Tok.

«Однозначно, я за заборону таких деструктивних мереж, тому що вони неконтрольовані, і питання контролю піднімалось. Але це має робити провайдер — власник Tik Tok має так само, як у Facebook чи Youtube, контролювати контент і не дозволяти оприлюднення деструктивного контенту. Цього, як раз, у Tik Tok і немає», — зазначив омбудсмен.

Пропозиції маркування контенту за віковим принципом, обмеження щодо небезпечного (harmful) контенту відповідають європейській традиції регулювання інтернету, однак, такі рішення не мають нічого спільного з пропозиціями блокувати конкретну платформу спільного доступу.

Які рішення пропонує Кіберполіція?

Як повідомляють у пресцентрі Кіберполіції, в Україні створено окрему електронну скриньку для звернень щодо небезпечних інтернет-спільнот для дітей. На нову електронну адресу можна повідомити про небезпечні Інтернет-спільноти або відеоролики, що містять заклики до дітей зловживати алкогольними напоями чи наркотичними речовинами тощо.

Дослівно: "За електронною адресою: savechild@cyberpolice.gov.ua кіберполіція приймає звернення щодо небезпечних Інтернет-спільнот або відеороликів, що містять заклики до дітей зловживати алкогольними напоями чи наркотичними речовинами тощо". Також у Кіберполіції зазначають, що про правопорушення можна повідомити за формою зворотного зв’язку на сайті: https://ticket.cyberpolice.gov.ua.

Як дбають про безпеку дітей соціальні мережі?

Як повідомляє BuzzFeed, Facebook почав розробляти версію соціальної мережі Instagram спеціально для дітей віком до 13 років.

Наразі, за правилами Instagram, зареєструватися у соцмережі можуть користувачі, яким виповнилося 13 років. Проте багато хто вказує неправдиві дані про вік, тож соцмережа планує вирішити цю проблему за допомогою технологій штучного інтелекту.

Раніше Instagram повідомляв у своєму блозі про заборону у майбутньому дорослим користувачам писати дітям в Direct, якщо ті на них не підписані.

Спеціалізовану платформу для дітей молодше 12 років має відеохостинг YouTube — YouTube Kids. Її створили з метою створення безпечнішого інтернету для дітей. Додаток пропонує відео орієнтовані на дитячу аудиторію, функції батьківського контролю та фільтрування відео, які є недоцільними для перегляду дітей.

«Наші спеціалісти перевіряють відео в додатку YouTube Kids, використовуючи фільтри та відгуки користувачів, щоб переконатися, що вони підходять для сімейного перегляду. Ми постійно вдосконалюємо нашу систему захисту і пропонуємо більше функцій для батьків, щоб допомогти їм добирати правильний контент для своїх сімей, — пояснюють у компанії. — Проте час від часу ви можете натрапляти на неприйнятні відео».

Також платформу, орієнтовану на безпеку дітей, розробив Facebook у 2017 році — Messenger Kids. Месенджер розроблений для дітей молодше 13 років і не потребує для реєстрації наявності номеру телефону. У програмі немає ні покупок, ні реклами, а отже, немає збору даних у рекламних цілях. Також такі дитячі облікові записи не видно в пошуку у Facebook.