Metaverse — нова віртуальна реальність. Як Meta впроваджує нові способи комунікації
5 листопада 2021
5.11.2021

Наприкінці жовтня 2021 року засновник Facebook Марк Цукерберг оголосив про новий етап у розвитку компанії, зокрема про розширення діяльності та зміну назви техгіганта на Meta Platforms, Inc. Meta має стати гібридною платформою, яка надаватиме доступ до можливостей доповненої та віртуальної реальностей. Що відомо про метавсесвіт, як зміняться принципи комунікації у новій реальності та які загрози вона може становити для суспільства, розповідає «Інтернет Свобода».

З чого все розпочалося: перші розробки концепції метавсесвіту від Meta

Документ на 50 сторінок під назвою «Метавсесвіт» у 2018 році написав Джексон Рубін. Він відправив концепцію членам керівництва Facebook, зокрема Марку Андреессену, Ендрю Босуорту та Х'юго Барра. Директор Oculus, бренду, що створює гарнітури віртуальної реальності, та дочірньої компанії Meta, пояснив, чому компанії необхідно створити ринок віртуальної реальності та зазначив, яким він має бути.

«Перший метавсесвіт, який справді підтримають, ймовірно буде й останнім, — написав Джексон Рубін. Якщо створення метавсесвіту, який ми вирішили збудувати, не лякає нас до жаху, це не той метавсесвіт, який нам варто будувати».

Facebook придбав компанію Oculus за $2 млрд у 2014 році, і станом на червень 2018 гарнітурою віртуальної реальності щомісяця користувались 250 000 активних гравців, проте вона не стала популярною серед непрофесійних геймерів та звичайних користувачів. У нещодавньому інтерв’ю Джексон Рубін розповів CNBC, що Facebook почав думати про концепцію метавсесвіту як про спосіб привернути увагу користувачів до віртуальної реальності.

Наразі Джексон Рубін займає посаду віцепрезидента з контенту метавсесвіту. Він припускає, що за десять років компанія зможе продати 100 млн зразків обладнання, 50% з яких будуть створені або ліцензовані Oculus та решта — іншими компаніями. За двадцять років час, проведений у метавсесвіті, конкуруватиме з кількістю годин, які люди витрачали на перегляд телебачення 1990-х роках або на перебування у мережі Facebook в останні роки. Прибутки Facebook від продажу віртуальної нерухомості, інших продажів і реклами щорічно сягатимуть мільярдів.

Сама по собі ідея метавсесвіту не нова — проте до того, як Марк Цукерберг повідомив про її втілення, уваги широкого загалу вона не мала. Концепція переходу з фізичної реальності у віртуальну походить із книги «Снігопад», роману американського письменника-фантаста Ніла Стівенсона, написаного у 1992 році.

«У той час як він [Марк Цукерберг] визначає, що походження слова — це “недолік”, Цукерберг намагається знову затвердити метавсесвіт як утопічну ідею, яка надає доступ до абсолютно нової економіки віртуальних продуктів та сервісів», — зазначають The Verge.

Початок створення метавсесвіту

Марк Цукерберг замислювався над ребрендингом компанії ще у 2012 та 2014 роках, після придбання Instagram та WhatsApp. Офіційно ж розробку метавсесвіту та зміну іміджу компанії він затвердив лише півроку тому. З декількома працівниками, пов’язаними з проєктом, підписали договір про нерозголошення.

У документі Джексона Рубіна йшлося про те, що презентувати метавсесвіт варто лише тоді, коли віртуальна реальність відповідатиме задумам розробників.

Як зауважує CNBC, засновник Facebook та СЕО Meta Марк Цукерберг до цього зауваження «не прислухався» та оголосив про ребрендинг та зміну назви 28 жовтня на конференції Connect 2021.

Презентація відбулася за кілька днів після оголошення про те, що відділ Facebook Reality Labs, який виробляє фізичне обладнання, з четвертого кварталу матиме окрему секцію у фінансовому звіті компанії. Лише у цьому році у розвиток цього відділення компанії інвестували $10 млрд. Наразі Reality Labs налічує 10 000 працівників.

Марк Цукерберг повідомив глядачам, що за період від п’яти до десяти років метавсесвіт створить наступну еволюцію соціальних технологій та стане «місцем, де люди житимуть, працюватимуть та відпочиватимуть». За його словами, віртуальна реальність відчуватиметься як справжня, нібито ви справді знаходитесь поруч з іншою людиною або у іншому місці.

Що передбачає віртуальна реальність Metaverse?

«Це не окремий продукт, не гра, і це не створюється однією компанією. Скоріше, це дещо подібне до світової 3D-вебпавутини, де бізнеси, інформація та інструменти комунікації захоплюючі та функціонально сумісні. Це, певним чином, діждитал-версія того, як ми живемо у фізичному світі», — пишуть Bloomberg.

На думку Марка Цукеберга, у наступному десятиріччі більшість людей будуть проводити час у повністю інтегрованій 3D-реальності. Користувачі зможуть, серед іншого, бути присутніми у віртуальній реальності як повноцінні аватари та відвідувати друзів з усього світу у вигляді голограм, не виходячи зі свого помешкання.

Програмне забезпечення, за допомогою якого функціонуватиме метавсесвіт, називається Horizon.

«Horizon — це соціальна платформа, яку ми будемо для того, щоб люди створювали та спілкувались у метавсесвіті», — наголосив Марк Цукерберг під час конференції Connect 2021. Зокрема вона міститиме такі три підрозділи:

Horizon Home. Це віртуальний простір, який умовно виглядає як домівка. Його можна облаштовувати, наприклад, віртуальними меблями. Компанія планує додати й соціальну версію Horizon Home — у ній можна буде запрошувати друзів до себе додому, а також ходити в гості.

Horizon Worlds. За допомогою Horizon Worlds можна створювати та відвідувати різні світи.

Horizon Workrooms. У цьому просторі знаходяться інструменти для організації роботи та спілкування команд.

У наступні роки компанія планує презентувати декілька продуктів, які допоможуть створювати метавсесвіт. Серед них Project Cambria, гарнітура змішаної реальності, яка поєднуватиме віртуальну реальність та фізичний світ, та окуляри доповненої реальності Nazaré.

Гарнітура матиме функції для відстеження рухів обличчя та очей для створення реалістичних аватарів. За її допомогою можна буде створювати об’єкти віртуальної та доповненої реальностей та програмувати взаємодії із гравцями.

Окуляри AR виглядатимуть як звичайні окуляри, але матимуть дисплеї, здатні накладати «будь-що з мережі» на навколишній світ. На думку Цукерберга, вони мають потенціал для такого ж широкого використання, як мобільні телефони сьогодні.

Побачити створені об’єкти можна буде у Horizon Home та Horizon Workrooms.

У Metaverse важливу роль відіграватимуть віртуальні активи, наприклад NFT та смарт-контракти.

Окрему увагу компанія приділяє розробці ігор. Окрім втілення нових концепцій для професіональних геймерів, у метавсесвіт інтегрують і звичайні ігри, зокрема шахи.

«Ці продукти стають дедалі менше схожими на те, що сьогодні можна вважати продуктом соціальних мереж, — сказав Марк Цукерберг. — І я думаю, що для цього важливо мати іншу ідентифікацію».

Хто конкурує у створенні метавсесвіту з Meta?

2 листопада компанія Microsoft провела технологічну конференцію Ignite 2021 та представила понад 90 нових сервісів та оновлень.

Зокрема, Microsoft презентувала Mesh for Teams — інструмент для спільної роботи та зустрічей у змішаній реальності, створений на основі Microsoft Mesh та інтегрований у платформу Microsoft Teams. Це стане першим кроком компанії на шляху до створення метавсесвіту.

Завдяки Mesh for Teams команди працюватимуть у загальному віртуальному середовищі з ефектом присутності, спілкуватимуться у чаті, обмінюватимуться документами та спільно використовуватимуть інструменти Teams.

«У Mesh for Teams користувачі зможуть створити власний цифровий аватар та використовувати його під час зустрічей у віртуальному середовищі. […] Окрім організації віртуальних зустрічей із аватарами, компанії також зможуть створювати власні імерсивні простори — метавсесвіти. В результаті рішення дозволить людям навіть із різних точок світу перебувати в одному середовищі та взаємодіяти один з одним, при цьому забезпечуючи всім учасникам психологічний комфорт та відчуття згуртованості», — пояснили в компанії.

Головна менеджерка з продуктів Microsoft Mesh Кеті Келлі пояснила, що для створення аватарів використовуватимуть технологію штучного інтелекту від Microsoft.

«Для початку ми візьмемо звукові сигнали, щоб під час розмови ваше обличчя оживлялося, — сказала Келлі.— Ви також матимете анімацію, яка додасть аватарам додаткову виразність. Ваші руки будуть рухатися. Буде відчуття присутності. <…> Амбіція полягає в тому, щоб уважно стежити за цим за допомогою технологій AI від Microsoft».

Впроваджувати рішення планують розпочати у першій половині 2022 року.

Mesh for Teams, сказали в Microsoft, підтримуватимуть різні пристрої — від смартфонів та ПК до шоломів змішаної реальності. Mesh for Teams працюватиме у двох режимах Teams: Together Mode (дозволяє створити для учасників зустрічі єдиний віртуальний простір) та Presenter View (дозволяє одному учаснику проводити презентації для інших у реальному часі, показуючи ведучому послідовність слайдів та нотатки).

Не найкраща річ для суспільства: застереження експертів

Колишній CEO Google Ерік Шмідт зауважив, що створення метавсесвіту може спричинити «нездорові та паразитичні стосунки». Своєю думкою щодо штучного інтелекту підприємець поділився з The New York Times, передає Insider.

«Усі, хто говорять про метавсесвіти, мають на увазі світи, які приносить більше задоволення, ніж нинішній — у цих світах ви багатші, мужніші, гарніші, більш сильні та швидкі, — сказав Ерік Шмідт. — Тому, за деякий час, люди надаватимуть перевагу часу, проведеному у своїх окулярах в метавсесвіті. Хто встановлює правила? Світ стане більш діджиталізованим і менш фізичним. Це не обов’язково найкраща річ для людства».

Ерік Шмідт також звернув увагу на те, що незрозуміло, як виглядатиме, наприклад, створена за допомогою ШІ війна та чи будуть технології розуміти певні аспекти реальності, недостуні для людей, і які наслідки це матиме.

Технологію критикують й інші лідери сфери бізнесу, зокрема CEO Tesla Ілон Маск. Бізнесмен зауважив, що має сумніви щодо прозорості і безпеки штучного інтелекту.

Про те, чи буде Meta контролювати метавсесвіт, представників компанії запитали учасники Web Summit, щорічної технологічної конференції про інтернет-технології. За словами керівника продуктів Meta Кріса Кокса, для безпеки інтернет-простору знадобиться впровадження «переліку стандартів і протоколів», а також «відкритість для публічних дискусій».