Інтерньюз-Україна презентувала Індекс регулювання онлайн-простору та результати дослідження законопроєктів
25 лютого 2020
25.02.2020

25 лютого 2020 року ГО “Інтерньюз-Україна” у Києві презентувала моніторинговий інструмент - Індекс регулювання онлайн-простору, за яким можна оцінити вплив запропонованих чи схвалених законопроєктів, що впливають на розвиток інтернету.

Відео з презентації доступне за посиланням.

Звіт у pdf-версії українською мовою можна завантажити за лінком.

Звіт у pdf-версії англійською мовою доступний за посиланням.

фото Інтерньюз-Україна

Першими двома документами, які експерти оцінювали за методологією Індексу, стали проєкт закону “Про медіа” та розроблену Міністерством культури молоді та спорту ініціативу щодо протидії дезінформації.

“Гучні дискусії з критикою законодавства нерідко базуються на емоціях, наш Індекс регулювання онлайн-простору є аналітичним дослідженням недоліків та переваг законопроектів, що стосуються інтернету. Ми запросили найкращих медіаюристів та представників технічної спільноти стати експертами в дослідженні, але також сподіваємося – законодавці будуть звірятися з питаннями дослідження під час написання нових законопроектів аби не допускати грубих помилок”, – зазначив керівник програм нових медіа ГО “Інтерньюз-Україна” Віталій Мороз.

Групі медіаюристів було запропоновано оцінити два законопроєкти за опитувальником, який містив 4 категорії запитань, що стосувалися впливу законодавчих ініціатив на права та свободи, захист легітимного інтересу, якість надання послуг та юридичної техніки. Аби виміряти вплив ініціатив на суспільні відносини, підрахунок відповідей експертів здійснювався за математичною формулою.

За оцінками медіаюристів, законодавча ініціатива про протидію дезінформації отримала загальну оцінку -0,94 бали і достатньо серйозну негативну оцінку в розділі вплив на права та свободи, а саме -2,171 бали в шкалі від -5 до +5. У розширених коментарях експерти аргументують це тим, що законодавча ініціатива має обмежувальний характер та серйозний "охолоджувальний ефект" у контексті її впливу на свободу отримання, поширення та обробки інформації.

Пояснюючи свої відповіді, медіаюристи зазначають про передумови введення цензури, адже ініціатива “передбачає заборону анонімних сайтів та акаунтів, що може призвести до високої самоцензури, також передбачає право суду обмежувати доступ до анонімних онлайн ресурсів”. Деякі експерти пишуть, що “цей проект фактично забороняє приватність в мережі інтернет”. Велика увага експертів приділяється непропорційності накладених санкцій, як-то штрафів за поширення дезінформації: “штрафи неадекватно великі й жодним чином не диференціюються”. Оцінюючи вплив законопроєкту на якість послуг, ініціатива також отримала здебільшого негативну оцінку експертів.

Законопроєкт про медіа отримав +0,35 балів за зведеним показником. Трохи меншу оцінку експерти поставили в частині впливів на права та свободи, а саме: +0,1492 бали. Експерти вказують на перешкоди для поширення інформації, адже законопроект встановлює певні вимоги до іноземних інформаційних суб'єктів, при цьому відсутні механізми державного впливу на таких іноземних суб'єктів. Це створює загрозу, коли українські провайдери будуть блокувати іноземні Інтернет-ресурси масово для уникнення можливості притягнення до відповідальності. Медіаюристи, які оцінюють ініціативу позитивно, наголошують на гармонізації з законодавством ЄС: проект універсалізує визначення та наближує їх до законодавства ЄС.

На відміну від ініціативи про дезінформацію, більше половини експертів схвально оцінили методи захисту легітимного публічного інтересу проєкту про медіа: 53,3% респондентів вказали на пропорційність й відповідність запропонованих методів захисту своїй меті. “Закон не передбачає надмірного обмеження прав людини, яке б не було допустимим у демократичному суспільстві”, вважають експерти. Втім юристи зазначають, що законопроєкт про медіа має здебільшого негативний вплив на якість послуг, який має вираження у а) збільшенні/зменшенні вартості послуги та б) необхідності оновлення чи закупівлі нового обладнання для провайдера. Експерти зазначають: на провайдерів намагаються покласти обов’язки оцінки та блокування контенту.

Проєкт «Індекс регулювання Інтернету як інструмент адвокації для України» є компонентом «Медійної програми в Україні спрямованої на розвиток медійного сектору, зміцнення медійних інституцій, а також поліпшення практики цифрової безпеки серед журналістів та медійних організацій», що реалізується ГО «Інтерньюз-Україна» та фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) через американську неурядову організацію «Інтерньюс».