Google у топ-25 найбільших платників податків в Україні: як працює система оподаткування техгігантів
22 квітня 2021
22.04.2021

ТОВ «Гугл» опинилось на 24 місці у списку 200 найбільших компаній за сумою сплати податкових платежів у 2020 році в Україні за версією журналу «Рейтинг».

Скріншот рейтингу найбільших компаній за сумою сплати податкових платежів за 2020 рік в Україні, джерело: журнал «Рейтинг»

Як зазначає Економічна правда, право опублікувати загальну суму сплачених податків від ТОВ «Гугл» журнал «Рейтинг» не отримав. Проте варто зазначити, щоб стати платником податку, сума від здійснення операцій з постачання електронних послуг повинна перевищувати 1 млн грн за календарний рік. ТОВ «Гугл» у рейтингу перебуває між ТОВ «Епіцентр К» з 2,87 млрд грн і «ДТЕК Павлоградвугілля» з 2,6 млрд грн сплачених податків.

До послуг, на які накладають податок, входить реклама Google Ads. «Усі Google-рекламодавці, які проводять оплату через банки та мають українську адресу, є суб’єктами для податку доданої вартості, який відповідно до українського законодавства наразі становить 20%», — повідомляється на сайті Google.

Згідно з податковим законодавством України, коли інтернет-користувачі купують товари або послуги в компанії, яка сплачує податки відповідно до загальної системи оподаткування, з них стягується ПДВ, суму якого враховано в ціну цих товарів або послуг. Оскільки компанія «Google Україна» сплачує податки відповідно до загальної системи оподаткування, з вас стягуватиметься ПДВ за користування Google Ads.

Інших техгігантів, зокрема Netflix та Facebook, у переліку 200 найбільших компаній за сумою сплати податкових платежів у 2020 році в Україні не відзначено.

У трійці лідерів опинилися «Укрнафта» (45,8 млрд гривень), «Укргазвидобування» (28,5 млрд гривень) і «Нафтогаз України» (18,8 млрд).

Законопроєкт про «податок на Google»: що нового?

17 лютого Верховна Рада прийняла законопроєкт №4184 («податок на Google»). Іноземні компанії, які пропонують українцям послуги, повинні будуть платити ПДВ з кожної проданої послуги у розмірі 20%.

Ініціатором законопроєкту, який зобов’яже інтернет-гігантів, що працюють в Україні, сплачувати податки до українського бюджету, став Данило Гетманцев, народний депутат України.

«Ситуація, яка є — наші рекламісти повинні сплачувати ПДВ, а великі гіганти транснаціональні чомусь від ПДВ фактично звільнені. Це неправильна ситуація, ми повинні її виправити. І, до речі, ми зустрічалися з Facebook, з іншими великими компаніями, вони не заперечували, щоби сплачувати цей податок», — пояснив Данило Гетманцев в інтерв'ю для Громадського.

На сайті «Слуга народу» пояснюють, що оподаткуванню підлягатимуть:

  • постачання зображень або текстів, у тому числі фотографій, електронних книжок та журналів;
  • постачання аудіовізуальних творів, відео на замовлення, ігор, азартних ігор, враховуючи постачання послуг з участі в них;
  • надання доступу до інформаційних, комерційних, освітніх та розважальних електронних ресурсів й інших подібних ресурсів;
  • надання у користування хмарних технологій для розміщення даних;
  • постачання (передача прав на використання) програмного забезпечення та оновлень до нього, а також дистанційне обслуговування програмного забезпечення і електронного обладнання;
  • надання рекламних послуг в мережі «Інтернет», мобільних додатках та інших електронних ресурсах.

У травні 2020 року Данило Гетманцев заявив, що Facebook та Viber готові до запровадження ПДВ для електронних послуг, які надають нерезиденти українським громадянам: «Ми з Facebook зустрічалися і з Viber зустрічалися. Вони готові це робити (платити ПДВ - ред.). Facebook заявив, що він сплачує ПДВ в 20 юрисдикціях і він готовий робити це тут. У них є готові інструменти для цього».

«Підводні камені» оподаткування техгігантів

«Постає питання в тому, за який період береться вартість надання послуг – за рік, два, за весь час постачання послуг? І чи взагалі доцільно встановлювати відповідальність у розмірі повної вартості надання електронних послуг? До цього пункту залишається дуже багато запитань,прокоментував для Української Правди Владислав Власюк, адвокат. — Пропонується сповіщати постачальників послуг про обов’язок сплати податків шляхом надсилання електронного повідомлення через спеціальний сервіс "ПДВ для нерезидентів". Надсилати таке повідомлення повинна Державна податкова служба. Яким чином надсилання такого повідомлення здійснюватиметься та як вони забезпечать роботу системи, а також як підтверджуватиметься, що компанії отримуватимуть такі повідомлення — незрозуміло».

Крім того, може бути складно підрахувати прибуток технологічних компаній. Переважно вони не мають представництв та філій в Україні, а «основні активи таких компаній – це інтелектуальна власність, а не робоча сила, сировина чи енергія. Компанії можуть легко перекласти свої витрати, і відповідно й прибуток з інтелектуальної власності, з країни з високим податком у країну з низьким податком, або в країну, в якій такого податку взагалі немає, використовуючи при цьому інноваційні трансфертні схеми перенесення доходів».

За словами Владислава Власюка, загалом законопроєкт може мати позитивний вплив на економіку країни, але за умови відсутності великої кількості негативних реакцій як від компаній, так і від інших країн.