Дезінформація в мережі: як розпізнати та боротися
6 січня 2020
6.01.2020

Фейки в сучасному інформаційному полі є дуже серйозною загрозою. І запобігти цій загрозі доволі складно, оскільки постійно змінюються як технології донесення інформації, так і її спотворення. Андрій Кусий, спеціаліст з аналізу даних SoftServe розповів про перспективи боротьби із фейками та що можна зробити з цією проблемою прямо зараз.

Соціальні мережі набирають популярності, адже там кожен може створювати контент. Зараз 67% американців отримують новини з Facebook.

Троль — це звичайна дійова особа, яка надає кольорового забарвлення новинам. Вони оперують великими групами і подають новину з різних ракурсів. Бот поширює новину, але майже нічого не змінює. Троль — креативний, бот — механічний.

Що впливає на те, що користувач бачить в мережах? Мають значення перші 15 хвилин. Якщо пост набирає популярность в цей часовий проміжок, то алгоритм показуватиме його постійно.

Більше, ніж спам

Проблема зі спамовими мейлами вирішена, але проблема фейків — ні. Ось чому:

  • вони маніпулюють фактами;
  • змінюють акценти та надають емоційного забарвлення;
  • їх складно категоризувати та пріоритизувати;
  • великі потоки даних і обмежені людські ресурси, щоб з ними працювати.

Як наслідок:на фейки недостатньо оперативно реагують, вони встигають поширитись і досягнути своєї мети.

Боротьба з фейками тут і зараз

Для вирішення проблеми фейкових новин необхідно більше даних. У довгостроковій перспективі маркування фейкових новин за аналогом маркування спамових мейлів буде вирішенням проблеми фейків.

Але є й практичні рішення, які можуть допомогти тут і зараз:

  • виявляти маніпулятивні теми та наративів на ранніх стадіях;
  • аналізувати аномалії;
  • ідентифікувати тролів та їх мережі, часові інтервали роботи
  • негайно створювати контрнаратив і розповсюджувати його, маркувати фейки через штучний інтелект.

Як розпізнати Deep Fakes

Дедалі актуальнішою стає проблема Deep Fakes — відео, на яких реальна людина говорить чи робить те, чого насправді не було. Ось на що треба звертати увагу для перевірки оригінальності відео:

  • чи синхронізовані звук та відео;
  • “блимання” зображення в області лиця;
  • розмиття губ, зубів та інших рис обличчя;
  • спотворення зображення при поворотах та рухах;
  • низька якість відео;
  • розмиття та різка зміна обрисів.

Тренінг «Антибот: як викривати інформаційні маніпуляції» відбувся в рамках проєкту «Розповсюдження українського досвіду протистояння гібридним загрозам», який втілює ГО «Інтерньюз-Україна» за підтримки Центру інформації та документації НАТО в Україні.