25 лютого 2020 року ГО “Інтерньюз-Україна” у Києві презентувала моніторинговий інструмент - Індекс регулювання онлайн-простору, за яким можна оцінити вплив запропонованих чи схвалених законопроєктів, що впливають на розвиток інтернету.
Відео з презентації доступне за посиланням.
Звіт у pdf-версії українською мовою можна завантажити за лінком.
Звіт у pdf-версії англійською мовою доступний за посиланням.
Інтернет свобода публікує висновки перших досліджень в рамках Індексу регулювання онлайн-простору.
Першими двома документами, які експерти оцінювали за методологією Індексу, стали проєкт закону “Про медіа” та розроблену Міністерством культури молоді та спорту ініціативу щодо протидії дезінформації.
Чому експерти оцінювали законопроєкти про медіа та про протидію дезінформації?
Обидві ініціативи з’явилися практично одночасно і були публічно розкритиковані попри те, що мали вирішити важливі питання - осучаснення медійного законодавства та боротьба з інформаційними впливами, зокрема прокремлівськими наративами.
Як оцінили законодавчі ініціативи експерти?
Обидва проекти у цілому не перетнули 1 пункту за шкалою індексу від -5 до +5 як у позитивну, так і негативну сторону. Проте, якщо законопроект про медіа отримав 0,35 пунктів за позитивною шкалою, то законопроект про дезінформацію отримав -0,94 пункти.
Законопроект про медіа має майже збалансовані впливи на права та свободи з незначним ухилом у загальну позитивну оцінку. Питання про свободу медіа отримало по 46,7% як негативних, так і позитивних зведених оцінок. А от в питанні про свободу отримання, поширення та обробки інформації відповіді з оцінкою негативного впливу (53,7%) переважили відповіді з оцінкою позитивного впливу (46,7%). Законопроект про протидію дезінформації в цих же категоріях отримав серйозну негативну оцінку (більш як 60%).
Обидва законопроекти спрямовані на захист легітимного публічного інтересу. Так вважають більше половини експертів, трохи більше третини вказали на нульовий рівень впливу. Але 90% експертів не вважають пропорційними методи захисту публічного інтересу в законопроекті про дезінформацію, тоді як 53,7%, експертів оцінили позитивно пропорційність законопроекту про медіа.
Обидві ініціативи отримали здебільшого негативну оцінку щодо впливу на якість послуг з надання доступу до інтернету – 60% негативних відповідей для кожного з законопроектів. Експертів вважають, що законопроект про медіа підвищить вартість послуг, а проект про протидію дезінформації посилить контроль над поведінкою користувачів.
Що слід робити далі?
Оцінки експертів показують, що обидва проекти потребують доопрацювання, проте, якщо законопроект про медіа має стримано позитивну оцінку, що може свідчити про можливість досить швидкого покращення тексту за умов конструктивної дискусії та реагування на критичні зауваження, то законопроект про дезінформацію потребує більш серйозної переробки як з точки зору юридичної техніки, так і в контексті пропорційності механізмів реагування поставленій меті.
Експерти вважають, що альтернативою запропонованому регулюванню в обох законопроектах може бути запровадження вужчих обмежень (10 в оцінці законопроекту про дезінформацію, 4 - в оцінці законопроекту про медіа), а також на доцільність просвіти, співрегуляції та саморегуляції.