(Column) Як ефективно використовувати інструменти е-демократії для громади
16 вересня 2020
16.09.2020

Ніхто краще за мешканців міста не знає про його потреби та проблеми. Проаналізуємо, які інструменти е-демократії стануть допомогою місцевому самоврядуванню, аби їх виявити, почути і вчасно стратегувати зміни. Огляд таких електронних сервісів - у колонці національної модераторки платформи EDEM Олександри Піденко.

Місцеві петиції

Найбільш популярний інструмент електронної демократії. Він акумулює колективні звернення різної тематики: від ремонту тротуарів – до заборони про використання тварин у цирку. Наразі в одній з найбільш популярних платформ для подання і підписання петицій створено близько 27 тисяч колективних звернень, які зібрали понад 2,5 мільйони підписів.

Олександра Піденко. Фото з особистої сторінки у соцмережах

Інструмент петицій дає можливість зрозуміти не тільки те, якими проблемами переймаються містяни, а й їх значимість у їхніх очах. Коли петиція у лічені дні набирає граничну кількість підписів, до цієї проблеми варто поставитись особливо уважно. Буває також, що на петицію «ЗА» з’являється петиція «ПРОТИ».

Візьмемо приклад про встановлення пам’ятника у парку. Обидві петиції набрали потрібну кількість голосів. Що робити в такому випадку? Тут відповідальний і зацікавлений представник ОМС може скористатись модулем опитування на платформі е-консультацій. На запитання «Чи підтримуєте ви встановлення такого-то пам’ятника в такому-то парку?» буде дві відповіді:

  1. Так, підтримую
  2. Ні, не підтримую

По завершенню опитування можна побачити об’єктивну картину. І це допоможе прийняти зважене рішення. Особливо інструмент е-консультацій допомагає ухвалювати непопулярні рішення і зберігати високий рівень довіри. Припустимо, представнику ОМС потрібно закрити одну з кількох шкіл. Ці школи не заповнені на 100%, і утримання всіх потребує значних коштів.

Є розуміння, що в будь-якому разі буде невдоволення. Тут так само сервіс опитувань стане у пригоді. Цим і скористалось керівництво міста Первомайський. Результати опитування допомогли з’ясувати, закриття якої зі шкіл стане найменш дискомфортним для мешканців.

Уявімо собі інший приклад. Міська рада провела перший конкурс Громадського бюджету. Для першого разу він пройшов непогано. Але для того, щоб отримати максимальну прихильність мешканців і залучити ще більше людей наступного року, варто опублікувати проєкт нового положення на сервісі «Консультації з громадськістю» в модулі «Обговорення НПА», як це зробили в Дядьковичах.

У користувачів буде можливість не тільки виказати свою думку стосовно документу в цілому, а й залишати коментарі під окремими статтями. А також – підтримувати або не підтримувати окремі статті положення. В Дядьковицькій ОТГ обговорення стратегії стосовно громадського бюджету не "злетіло". Але це скоріше говорить про неготовність мешканців брати участь в обговоренні такого рівня. Більш прості документи користуються значно більшою популярністю, як наприклад обговорення оновленої мережі маршрутів громадського транспорту в Тернополі.

Громадський бюджет

Це, напевно, найбільш улюблений інструмент багатьох українців. Адже в ньому найбільше люди можуть відчути свій реальний внесок у розвиток міста. Якщо мешканець подає якісний проєкт, популяризує його серед друзів, знайомих, колег, сусідів, збирає найбільшу кількість голосів, то цей проект буде реалізовано. Таким чином люди точно відчувають себе частиною громади. Вони бачать результати своєї активної громадянської позиції.

Але задача органу місцевого самоврядування – не тільки реалізувати проєкти-переможці, а й придивитись до інших. Можливо, якісь проєкти лягають у програму розвитку і можуть бути реалізовані іншим коштом. Так, наприклад, роблять у Вінниці. Це не тільки підвищує рівень довіри до вас як до органу влади, але й залучає більше авторів на наступні роки. Останнє буде означати і успішність проведення громадського бюджету, і появу цікавих і корисних об’єктів у місті. А все це загалом робить ваше місто кращим! Лише на платформі Громадський бюджет вже віддано понад 1,5 мільйони голосів за 4,5 тисячі проєктів. А на реалізацію ініціатив місцевими радами виділено близько 130 мільйонів гривень.

Відкрите місто

Можливо, ви як відповідальний представник місцевої влади час від часу отримуєте звернення про якісь точкові проблеми у місті: про яму на дорозі, про регулювання пішохідного переходу, про вивезення сміття. Ви точно знаєте, який довгий шлях може пройти звернення, допоки опиниться у відповідальній організації.

Візьмемо до прикладу звернення про прорвану трубу. Спочатку спеціалісти мають перевірити масштаб проблеми і, можливо, залучити інших виконавців. Ті виїжджають на локацію, проте усвідомлюють, що потрібно залучити додаткове обладнання. Повертаються назад, беруть обладнання і знову їдуть на місце події. Уявіть собі, скільки часових, людських і матеріальних ресурсів витрачено дарма!

Сервіс дозволяє спрямовувати звернення безпосередньо до виконавців, а також – надавати фото- (і відео-) підтвердження наявних проблем. Це допоможе максимально ефективно спланувати ресурси і вирішити проблему максимально швидко. За допомогою сервісу Відкрите місто вже вирішено близько 24 з 30 тисяч проблем.. Аналогів такого сервісу багато по всій Україні: це і 15-51 в Києві, Мапа звернень у Вінниці і таке ін. Але сутність і мета таких інструментів єдина - не змарнувати часових, людських, фінансових ресурсів і вирішити проблеми мешканців.

Олександра Піденко, Національна модераторка платформи EDEM Програма «Електронне урядування задля підзвітності влади та участі громади» (EGAP), Фонд Східна Європа