(Column) Онлайн-освіта під час пандемії: до чого готуватися вчителям, батькам та учням
29 липня 2020
29.07.2020

Іван Примаченко, співзасновник сервісу онлайн-освіти Prometheus

За підрахунками UNICEF, в результаті безпрецедентної освітньої кризи, викликаною пандемією коронавірусу, 1.5 мільярди учнів і студентів тимчасово втратили можливість відвідувати навчальні заклади. Не стала виключенням і Україна, школи якої не працюють з березня. Перед початком нового навчального року в учнів, батьків і вчителів все більше запитань щодо того, як саме буде відбуватися навчання в часи коронавірусу.

Як довго триватиме пандемія? Чи запрацюють школи і якщо так, то в якому форматі? Чи справді дистанційне навчання може стати повноцінною заміною офлайн? І що ми маємо зробити, щоб пройти цю освітню кризу з найменшими втратами?

фото з Facebook-сторінки Івана Примаченка

Довга криза

Беззмістовно намагатися прогнозувати майбутнє освіти під час пандемії, не зробивши деяких припущень щодо подальшого поширення вірусу. Людство ще багато чого не знає про COVID-19, але одне вже є зрозумілим – ми маємо справу з довгою кризою. Надія на те, що кілька тижнів карантину зупинять вірус виявилася марною.

Відступивши, він повертається з новою силою, після послаблення карантинних обмежень. США, де ще в травні фіксувалося 20 000 випадків захворювання на день, останні тижні звітує про втричі більші цифри. Іспанія, яка в червні діагностувала менше 500 кейсів на добу, на момент написання статті рапортувала про 2000.

Восени ситуація, ймовірно, погіршиться. Погана погода зажене нас в тісні закриті приміщення. Сезонна епідемія ГРВІ та грипу драматично ускладнить діагностику коронавірусу. Знов відкриті школи, університети та студентські гуртожитки ризикують стати новими епіцентрами поширення хвороби. Історія попередніх пандемій вчить нас, що за першою хвилею інфекції прийде друга – так що розраховувати на інший сценарій можуть лише затяті оптимісти.

зображення kyodonews

Світлом в кінці тунелю миготить надія на створення ефективної вакцини. Попередній рекорд швидкості створення і масового виробництва щеплення становив 4 роки. Але на нещодавніх слуханнях в Конгресі США представники фармакологічних гігантів заявили, що розраховують забезпечити американців вакциною вже на початку 2021 року. Втім, навіть якщо все піде за планом, через обмеженість виробничих потужностей і шалений попит на вакцину по всьому світу, Україні на неї доведеться почекати. Вже не говорячи про те, що згідно опитування суспільної думки в червні половина українців заявили, що не стали б робити щеплення від коронавірусу, навіть якщо б вакцина була вже доступна.

Між вірусом і дистанційним навчанням

Якщо учні навчаються дистанційно, то дорослі мають полишити роботу, щоб залишатися з ними, вже не кажучи про питання щодо якості дистанційного навчання в Україні. Якщо діти йдуть в школу, то ризикують захворіти самі, заразити вчителів та принести вірус додому, де його можуть підхопити їх батьки та старенькі. Як вирішити цю дилему?

Зображення Getty images/Forbes

Ризик летального результату для дітей від нового коронавірусу значно менший, ніж для дорослих, хоч і не є нульовим. Діти також рідше хворіють на новий коронавірус. Згідно з даними американського Центру з контролю та профілактики захворювань люди молодші 18 років (22% населення США) становлять лише 2% від діагностованих випадків Covid-19.

Але чи можуть діти стати серйозним фактором поширення інфекції? Дані нового дослідження Covid-19, учасниками якого стали 65 000 громадян Південної Кореї, вказують, що це цілком можливий сценарій. Особливо для школярів старших класів. Якщо діти до 10 років заражали інших приблизно вдвічі рідше дорослих, то учні від 10 до 19 років виявилися не менш заразливими ніж повнолітні учасники дослідження.

Чи можемо ми оминути цю небезпеку, продовживши дистанційне навчання восени? Серед батьків поширено уявлення, що дистанційне навчання є лише блідою тінню «справжнього навчання» офлайн.

Втім, численні наукові дослідження раз за разом спростовують цей міф – різниці в результатах навчання онлайн і офлайн в більшості випадків не існує. Важливе виключення – молодша школа, де діти просто не мають мінімальних навичок самоорганізації і планування, щоб ефективно вчитися дистанційно. А вимагати від батьків допомагати їм з навчанням протягом довгого періоду часу просто нереалістично.

Чому ж міф про «другосортність» дистанційного навчання став настільки поширеним? По-перше, часто ми порівнюємо непорівнюване. Замість того, щоб вимірювати ефективність навчання в класі у порівнянні з онлайн навчанням в тих же вчителів, ми порівнюємо повноцінний освітній процес в школі з переглядом відеолекцій на YouTube.

По-друге, створення якісного дистанційного навчання – складний процес, що потребує від освітян специфічних навичок, досвіду і ресурсів. Очікувати, що вчителі, яких ніколи не вчили викладати онлайн і не надали потрібних для цього ресурсів, зможуть миттєво побудувати ефективне дистанційне навчання – щонайменше наївно.

Зображення REUTERS/Lindsey Wasson

На перехресті проблеми фізичної безпеки і проблеми якості навчання знаходимо можливі рішення. Як бачимо, діти молодшого шкільного віку академічно найбільш вразливі при переході до дистанційного навчання, але створюють найменші епідеміологічні ризики своїм поверненням в школи. Тому варто очікувати, що будь-які припинення навчального процесу в новому навчальному році торкнуться їх в останню чергу.

З іншої сторони, навчання старшокласників і студентів може бути ефективно перенесено онлайн, а їх повернення в школи та університети з високою вірогідністю погіршить епідеміологічну ситуацію. Тому припинення навчального процесу для них буде одним з перших рішень, які будуть розглянуті у випадку початку другої хвилі захворюваності.

Затишшя перед бурею

Хоча до початку нового навчального року залишилося трохи більше місяця, з офіційних джерел українське суспільство отримує обмаль інформації про те, чого освітянам, учням і батькам чекати восени.

Фото EPA-EFE/FRIEDEMANN VOGEL

В.о. міністра освіти і науки Сергій Шкарлет на днях заявив, що більшість здобувачів освіти першого вересня підуть до закладів освіти. Він також зазначив, що в залежності від епідеміологічної ситуації, восени на учнів може чекати дистанційне чи, найбільш вірогідно, змішане навчання. Щоправда знайти конкретні інструкції щодо того, як все це буде виглядати на практиці, на сайті МОН на момент написання статті не вдалося.

Щоб допомогти навчальним закладам забезпечити ефективний навчальний процес восени цього року Міністерство освіта та науки має терміново здійснити низку заходів:

  1. Надати навчальним закладам детальні рекомендації щодо того, як проводити навчальний процес восени за різних сценаріїв розвитку подій. Вже опублікований в Великій Британії подібний документ регламентує всі аспекти навчання в часи коронавірусу. Від етикету кашлю до спеціальної розстановки парт в класі. Від алгоритму поведінки адміністрації школи у випадку виявлення хворого учня до заходів персональної безпеки вчителя.
  2. Всерйоз взятися за створення навчальних онлайн-курсів від найкращих викладачів країни, які будуть використовуватися як допоміжні навчальні матеріали під час майбутніх періодів дистанційного навчання. Створення якісного онлайн-курсу довгий і складний процес, який не можна скоротити до лічених тижнів. Інакше знов отримаємо смішні ляпи та помилки в онлайн-уроках – навіть найкращі вчителі в світі не можуть створити якісний контент поспіхом.
  3. Розпочати масове навчання освітян найкращим практикам дистанційного викладання. Більшість педагогів до цієї весни не мали потреби цікавитися нюансами онлайн-навчання. Тому тепер змушені терміново навчатися новому. На щастя, з сучасними технологіями ми можемо надати їм таку можливість інвестувавши мінімальні ресурси.