Цифрові права користувачів. Чому потрібно аналізувати роботу українських техкомпаній, як-то Нова пошта чи Розетка
11 жовтня 2021
11.10.2021

Наприкінці вересня ГО «Інтерньюз-Україна» представила результати дослідження Індекс захисту персональних даних-2021. Уперше корпоративні політики 20 приватних технологічних компаній в Україні в аспекті дотримання цифрових прав користувачів стали предметом уваги з боку громадського сектору. Ділимося інсайтами та спостереженнями щодо таких компаній як Rozetka, Olx, Нова пошта, Kyivstar та інших.

  • Індекс захисту персональних даних-2021 дає відповіді на питання, як лідери ринку серед приватних компаній розпоряджаються персональними даними мільйонів українців, що є клієнтами цих компаній;
  • До переліку досліджуваних компаній увійшли: Kyivstar, Lifecell, Vodafone, Rozetka, Olx.ua, Nova poshta, Ukr.net, Comfy.ua, Foxtrot.ua, Eldorado.ua, Prom.ua, Citrus.ua, Allo.ua, Kasta.ua, MakeUp.com.ua, Zakaz.ua, Silpo, Triolan, DataGroup, Lanet;
  • 8 з 20 компаній відповіли на наші офіційні запити з проханням відгукнутися на уточнюючі питання щодо їхніх корпоративних політик в сфері конфіденційності та захисту персональних даних. Запити була надіслані у травні 2021 – на початковій стадії дослідження;
  • Дослідники оцінювали компанії у 4 категоріях: 1) Чи дотримуються компанія українського законодавства щодо захисту персональних даних, 2) Чи слідує компанія європейським підходам в захисті персональних даних? 3) Чи забезпечила компанія захист даних на рівні технологічних рішень? 4) Чи передбачала зручність користування сайтом та принцип інклюзивності?
  • Результати дослідження не є плачевними – 60% провідних техкомпаній України мають середній рівень захисту персональних даних – тобто ці компанії набрали щонайменше половину з усіх можливих балів;
  • Три з двадцяти компаній не набрали й третину з можливих балів. Це – Silpo.ua (30%), Lanet.ua (25%) та Triolan.com (15%). Загалом 8 компаній не набрали й 50% з можливих балів;
  • Лідерами відповідно до результатів дослідження є Olx.ua (77,5%), Ukr.net (70%) та Foxtrot.ua (70%). Але й для цих компаній є простір для вдосконалень.
  • 5 з 20 компаній погодилися обговорити з командою проєкту результати дослідження й надати зворотній зв'язок. Це – Olx.ua, Foxtrot.ua, Lanet.ua, Rozetka та Kyivstar. Саме з цими компаніями була проведена зустріч аби обговорити зміни, які ці компанії здатні впровадити у найближчі місяці з метою кращого захисту даних користувачів.

Що нас найбільше вразило під час проведення дослідження?

Приватні технологічні компанії здатні надавати якісні послуги клієнтам, але питання їхніх цифрових прав ще не є значним пріоритетом для компаній.

Хто був експертами дослідження?

Юристки Тетяна Авдеєва, Лідія Волкова, Аліна Правдиченко а також експерти з цифрових технологій Павло Бєлоусов та Віталій Мороз.

Звідки гроші на дослідження?

«Індекс захисту персональних даних-2021» став можливим завдяки підтримці Європейського Союзу та Міжнародного Фонду «Відродження» в межах грантового компоненту проєкту EU4USociety.

Як сконтактувати з командою дослідження?

Пишіть Віталію Морозу – vitaliy.moroz@gmail.com