Чи можуть військові протистояти маніпуляціям в соцмережі – дослідження Міноборони
10 лютого 2020
10.02.2020

Офіційне видання Міністерства оборони України “АрміяІнформ” провело власне дослідження щодо безпеки військових в соціальних мережах. У грудні за допомогою анкет опитали 6500 діючих військовослужбовців. Вік опитуваних коливався від 19 до 57 років.

За даними опитування майже 70% військовослужбовців щодня користуються соціальними мережами. При цьому більше 40% проводять в них щонайменше одну годину. І лише кожен третій опитаний вказав, що заходить в соцмережі не щодня. При цьому ⅔ опитаних військовослужбовців використовують соціальні мережі для отримання інформації про події в Україні та світі і лише 34,1% - для спілкування із друзями.

дані Міноборни

Лише 46,1% військовослужбовців відповіли, що знають як відрізнити сторінку користувача-бота від реальної людини. А більше 27% не вміють або швидше не вміють цього робити або взагалі не знають хто такі боти. При цьому більше 7% опитаних підтверджують, що їм запити на приєднання в друзі надсилають боти, а 6,3% стикалися із випадками ворожого впливу: погрозами, провокативними повідомленнями, спробами вивідати інформацію.

Зараз проти України працює близько 800 досвідчених тролів, здатних генерувати 10-12 млн контактів, каже Олександр Курбан, фахівець із соціальних комунікацій та інформаційних війн. А технології розвідки на основі відкритих даних дають дуже великі можливості для супротивника.

Військові найчастіше споживають контент сторінок ЗМІ та відомих публічних осіб (50,9%), офіційних сторінок Міноборони, ГЕнштабу, військових частин, органів влади (35%) та контент патріотичних проукраїнських груп (14,1%). І тут ризик в тому, що Росія активно залучає до просування своїх месиджів відомих блогерів.

Раніше міністр оборони України Андрій Загороднюк заявив про те, що вмінню протистояння інформаційним атакам мають навчати у школах. На думку міністра, необхідно змалку навчати населення відрізняти правду від неправди, дотримуватися “цифрової гігієни” та вміти перевіряти інформацію. Загороднюк навів приклад Бельгії, де школярів навчають орієнтуватися у інформаційному просторі.