Через дописи в соціальних мережах поліція заарештовує громадян Сальвадору
31 жовтня 2022
31.10.2022

Експерти стурбовані тим, що рішення про затримання та подальший арешт жителів Сальвадору приймаються на основі дописів в соцмережах, які переглядають ІТ-фахівці підрозділів Поліції.

Про це розповідає Rest of World.

Оголошення на початку року надзвичайного стану у Сальвадорі та масові арешти більше 55 тисяч громадян, які буцім-то є членами банд, виявили одну неочікувану проблему. Людей часто зупиняють, перевіряють, чи вони зареєстровані у соцмережах і заарештовують, не пояснюючи причин затримання.

Журналісти розповідають історію 26-річного Волбера Родрігеса. Його родичі намагались дізнатися причину затримання, на що офіцер поліції показав фотографію Волбера з його Facebook-профілю на своєму мобільному телефоні і не назвав інші приводи для арешту.

Останні тижні громадяни країни розповідають про сплеск використання коментарів та повідомлень у соціальних мережах як форми сповіщення про злочини в поліцію й наступне використання офіцерами цих повідомлень як приводів для затримання. Ці дії стали наслідком заклику керівництва країни до громадян повідомляти про підозри в злочинах.

У травні поліція Сальвадору відкрила офіційну спеціальну телефонну лінію для отримання підказок від громадян щодо злочинців-членів банд. Невдовзі правоохоронні органи почали отримувати повідомлення через публічні та приватні повідомлення у своїх соціальних мережах.

Марвін Рейес, представник профспілки працівників поліції Сальвадору, пояснив Rest of World , що поліція, в основному, переглядає облікові записи Facebook і Twitter, керовані ІТ-відділом, які мали використовуватися як канали офіційної інформації. Посилаючись на спілкування з незалежними правозахисними організаціями та родинами затриманих, журналісти виявили, що сотні жителів Сальвадору були заарештовані через повідомлення в соціальних мережах з моменту введення надзвичайного стану в Сальвадорі сім місяців тому.

Найбільшою проблемою в цій ситуації є те, що співробітники, які отримують повідомлення в соціальних мережах, не навчені визначати, чи є люди, про яких їм написали, справжніми злочинцями.

«Це дуже небезпечно та ризиковано», — коментує Марвін Рейес. «Поліція повинна мати платформу, де люди можуть в цифровому вигляді висунути звинувачення, а правоохоронці можуть перевірити, чи правдивою була ця інформація».

Директор програми «Доступ до правосуддя» Ектор Каррілло сказав, що звинувачення в соціальних мережах є симптомом більшої проблеми з надзвичайним станом: на владу тиснуть, щоб вона здійснювала арешти.

У звіті центральноамериканської некомерційної правозахисної організації Cristosal зафіксовано 162 випадки арештів, що базуються як на гарячій лінії, так і на повідомленнях в соціальних мережах. Громадська організація The Passionist Social Services задокументувала ще 108 випадків з квітня по вересень. Наразі звільнено лише одного із затриманих у цих справах.

Нещодавно «Інтернет-свобода» розповідала, як у Саудівській Аравії громадянина США засудили до 16 років в'язниці за твіти.