Аналіз законопроєкту №3196-д «Про СБУ»
12 серпня 2021
12.08.2021

У серпні 2021 року ГО «Інтерньюз-Україна» уже другий рік поспіль представила дослідження щодо регулювання онлайн-простору в Україні крізь призму аналізу резонансних законопроєктів. 21 експерт зокрема оцінював вплив на розвиток інтернету законодавчої ініціати №3196-д «Про внесення змін до Закону України «Про Службу безпеки України» щодо удосконалення організаційно-правових засад діяльності Служби безпеки України».

Звіт дослідження щодо законопроєкту №3196-д у pdf-версії українською мовою можна завантажити за лінком.

Законопроєкт №3196-д «Проєкт Закону про внесення змін до Закону України "Про Службу безпеки України" щодо удосконалення організаційно-правових засад діяльності Служби безпеки України», зареєстрований 26 жовтня 2020 року у парламенті, пропонує оновлену редакцію Закону України «Про Службу безпеки України». Частина запропонованих змін стосується регулювання онлайн-простору.

Проблемні аспекти законопроєкту: надає СБУ право доступу до баз даних, приладів аудіо- й відеоспостереження та інших матеріальних носіїв інформації за згодою власників або суду. Крім того, законопроєкт наділяє СБУ повноваженнями блокувати вебсайти з нечітких причин та передбачає можливість блокування на 7 днів на підставі одноосібного рішення уповноваженого заступника голови апеляційного суду. Додатково документ передбачає можливість позасудового анулювання ліцензії на мовлення – потенційно це дозволяє в подальшому заблокувати не лише телеканал, а і відповідний онлайн-ресурс, якщо той, до прикладу, має канал на YouTube.

Як оцінили законодавчу ініціативу експерти?

Експерти дослідження в рамках Індексу регулювання онлайн-простору оцінили законопроєкт як такий, що загрожує розвиткові вільного інтернету в Україні та може мати негативний вплив на суспільні відносини. Зведена оцінка аналізу законодавчої ініціативи №3196-д «про СБУ» є негативною і становить -0,48 у межах шкали експертних оцінок від -5 до +5.

Загальна оцінка законодавчої ініціативи №3196-д «про СБУ» у рамках Індексу регулювання онлайн-простору

Оцінка позитивного впливу положення законопроєкту, відповідно до методології дослідження, відображена в розділі № 2 Захист легітимного публічного інтересу (оцінка +0,754). Водночас, законопроєкт отримав негативні оцінки в розділах № 1 Вплив на права та свободи (оцінка -1,363), №3 Якість надання послуг (оцінка -0.6) та №4 Юридична техніка законопроєкту (-1.493).

Яких вдосконалень потребує законопроєкт?

— Законодавцю необхідно звернути особливу увагу на положення законопроєкту, що відображають оцінки категоріях №1 Вплив на права та свободи й №3 Якість надання послуг та внести до них зміни.

— Варто узгодити термінологію, усунути нечіткості й незрозумілості в тексті законопроєкту.

— Потрібно чітко зазначити вимоги та формулювання у положеннях, що стосуються діяльності провайдерів та власників сервісів хостингу, в аспектах, пов’язаних із блокуванням доступу до онлайн-ресурсів.

— Слід прибрати з тексту законопроєкту процедуру блокування ресурсів без рішення суду й передбачити процедуру швидкого розгляду справ у судах в екстрених випадках.

— Варто передбачити чіткі процедури та систему запобіжників проти можливих зловживань щодо отримання, зберігання і поширення інформації, яку отримує СБУ.

— Необхідно додати гарантії для збереження і захисту права на повагу до приватного та сімейного життя від можливих зловживань із боку посадовців органів державної влади, а також механізми зовнішнього громадського контролю над СБУ.

Ознайомтесь з повним текстом дослідження.

Відео з презентації доступне за посиланням.

Нагадаємо, що у 2020 році ГО «Інтерньюз-Україна» провела перші два дослідження. Предметом дослідження були законопроєкт №2692 «Про медіа» (результати) та ініціатива про дезінформацію (результати), що так і не стала законопроектом і була припинена з огляду на тиск громадськості.

Загальна оцінка законопроекту в рамках індексу регулювання онлайн-простору
-0.48