Звіт дослідження щодо законопроєкту №3196-д у pdf-версії українською мовою можна завантажити за лінком.
Законопроєкт №3196-д «Проєкт Закону про внесення змін до Закону України "Про Службу безпеки України" щодо удосконалення організаційно-правових засад діяльності Служби безпеки України», зареєстрований 26 жовтня 2020 року у парламенті, пропонує оновлену редакцію Закону України «Про Службу безпеки України». Частина запропонованих змін стосується регулювання онлайн-простору.
Проблемні аспекти законопроєкту: надає СБУ право доступу до баз даних, приладів аудіо- й відеоспостереження та інших матеріальних носіїв інформації за згодою власників або суду. Крім того, законопроєкт наділяє СБУ повноваженнями блокувати вебсайти з нечітких причин та передбачає можливість блокування на 7 днів на підставі одноосібного рішення уповноваженого заступника голови апеляційного суду. Додатково документ передбачає можливість позасудового анулювання ліцензії на мовлення – потенційно це дозволяє в подальшому заблокувати не лише телеканал, а і відповідний онлайн-ресурс, якщо той, до прикладу, має канал на YouTube.
Як оцінили законодавчу ініціативу експерти?
Експерти дослідження в рамках Індексу регулювання онлайн-простору оцінили законопроєкт як такий, що загрожує розвиткові вільного інтернету в Україні та може мати негативний вплив на суспільні відносини. Зведена оцінка аналізу законодавчої ініціативи №3196-д «про СБУ» є негативною і становить -0,48 у межах шкали експертних оцінок від -5 до +5.
Оцінка позитивного впливу положення законопроєкту, відповідно до методології дослідження, відображена в розділі № 2 Захист легітимного публічного інтересу (оцінка +0,754). Водночас, законопроєкт отримав негативні оцінки в розділах № 1 Вплив на права та свободи (оцінка -1,363), №3 Якість надання послуг (оцінка -0.6) та №4 Юридична техніка законопроєкту (-1.493).
Яких вдосконалень потребує законопроєкт?
— Законодавцю необхідно звернути особливу увагу на положення законопроєкту, що відображають оцінки категоріях №1 Вплив на права та свободи й №3 Якість надання послуг та внести до них зміни.
— Варто узгодити термінологію, усунути нечіткості й незрозумілості в тексті законопроєкту.
— Потрібно чітко зазначити вимоги та формулювання у положеннях, що стосуються діяльності провайдерів та власників сервісів хостингу, в аспектах, пов’язаних із блокуванням доступу до онлайн-ресурсів.
— Слід прибрати з тексту законопроєкту процедуру блокування ресурсів без рішення суду й передбачити процедуру швидкого розгляду справ у судах в екстрених випадках.
— Варто передбачити чіткі процедури та систему запобіжників проти можливих зловживань щодо отримання, зберігання і поширення інформації, яку отримує СБУ.
— Необхідно додати гарантії для збереження і захисту права на повагу до приватного та сімейного життя від можливих зловживань із боку посадовців органів державної влади, а також механізми зовнішнього громадського контролю над СБУ.
Ознайомтесь з повним текстом дослідження.
Відео з презентації доступне за посиланням.
Нагадаємо, що у 2020 році ГО «Інтерньюз-Україна» провела перші два дослідження. Предметом дослідження були законопроєкт №2692 «Про медіа» (результати) та ініціатива про дезінформацію (результати), що так і не стала законопроектом і була припинена з огляду на тиск громадськості.