Законопроекти щодо обмежень Інтернету в порядку денному ВРУ. Що далі? Запрошуємо на дискусію

UPD. Дивіться відео дискусії “Свобода Інтернету в порядку денному ВРУ. Що очікувати в новому політичному сезоні?”, яка відбулася 15 вересня 2017-ого року,  тут.

Протягом кількох останніх місяців низка громадських організацій, експертів та активістів закликали депутатів не підтримувати законопроекти #2126а про кібербезпеку та #6688 про досудове блокування інтернет-ресурсів. У разі ухвалення законопроект #2126а здатний обмежити права людей на отримання публічної інформації. А законопроект #6688 може призвести до згортання прав та свобод громадян. 15 вересня о 11.30 год в УНІАН ГО “Інтерньюз-Україна” в рамках проекту “Інтернет-свобода” об’єднає представників законодавчої гілки влади, ІT-індустрії та громадянського суспільства, щоб обговорити можливості та загрози, які несуть із собою запропоновані регуляції Інтернету в Україні.

Команда проекту “Інтернет-свобода” запрошує до публічної дискусії

15 вересня о 11.30 в УНІАН ГО “Інтерньюз-Україна” об’єднає представників законодавчої гілки влади, ІT-індустрії та громадянського суспільства, щоб обговорити подальші сценарії регуляції Інтернету в Україні в роботі ВРУ та почути пропозиції від стейкхолдерів. Під час дискусії експерти окреслять специфіку та загрози регуляції Інтернету через призму створених законодавчних ініціатив (№6688, №2126а та інші).


Учасники дискусії:

  • Олександр Данченко, голова Комітету з питань інформатизації та зв’язку ВРУ
  • Дмитро Тимчук, народний депутат України
  • Олександр Федієнко, Інтернет Асоціація України
  • Тетяна Попова, ГО “Інформаційна безпека”
  • Віталій Мороз, ГО “Інтерньюз-Україна”

Реєстрація на місці або за телефоном Марія Саврун +38063 120 15 39

Громадські організації виступили проти законопроектів #2126а про кібербезпеку та #6688 про блокування інтернет-ресурсів

На сьогодні законопроекти #2126а про кібербезпеку та #6688 про блокування інтернет-ресурсів є ключовими викликами свободи Інтернету в Україні. Будучи важливими ініціативами в умовах конфлікту, вони містять положення, що здатні призвести до згортання прав та свобод громадян й переслідування політичних опонентів безвідносно до захисту безпеки країни.

Про це у спільних заявах від 13 липня та 5 вересня наголошують громадські організації, серед яких «Інтерньюз-Україна», «Інститут масової інформації», «Інформаційна безпека», «Детектор медіа», Національна спілка журналістів України та «Європейська медіаплатформа».

«Ми вимагаємо не ставити на порядок денний ВРУ законопроекти №6688 та №2126а без проведення відповідних консультацій з медійними громадськими організаціями щодо доопрацювання законопроектів», – зазначено у заяві від 5 вересня.

Нагадаємо, 12 липня був зареєстрований законопроект #6688 “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії загрозам національній безпеці в інформаційній сфері”. Його зареєстрували депутати Іван Вінник, Дмитро Тимчук й Тетяна Чорновіл після того, як попередній законопроект #6676 із ідентичним змістом, зареєстрований 10 липня, було відкликано із порядку денного Верховної Ради.

Законопроект #2126а має довгу історію. Він був зареєстрований у парламенті ще у червні 2015 року і доопрацьований у квітні 2016 року. Ініціатори законопроекту – народні депутати Лук’янчук Руслан, Кожем’якін Андрій, Бухарєв Владислав, Паламарчук Микола, Король Віктор, Семенуха Роман, Поляков Максим, Бабенко Валерій, Сочка Олександр, Данченко Олександр.

Ухвалити законопроект депутати здійснили спробу 25 травня 2017-ого року, однак на той час він містив правки, проти яких виступили частина депутатів та громадські й міжнародні організації.  Мова йде про правки депутата Віктора Бондаря з фракції Відродження, які впроваджували поняття “автоматизованих електронних майданчиків”, які могли створити корупційні ризики в роботі інтернет-сервісів, в першу чергу порталу публічних закупівель Prozorro. Наразі правки депутата відхилені й загроз роботі електронних сервісам, в тому числі Prozorro, немає  (детальний аналіз скандальних пропозицій можна прочитати тут). Тоді, 25 травня, народні депутати направили законопроект на повторне друге читання у профільний комітет.

5 вересня законопроект знову з’явився у порядку денному Верховної Ради. Тоді ж з’явилася друга спільна заява громадських організацій з вимогою відкликати законопроект, адже правки щодо “автоматизованих електронних майданчиків”, які під тиском були відхилені, становлять лише частину неприйнятних положень законопроекту.

В чому полягають основні загрози свободі Інтернету в разі ухвалення законопроектів #2126а та #6688 без доопрацювання?

Ми виділили основні нововведення, які несуть загрозу свободі Інтернету.

Законопроект#2126а:

Основна небезпека законопроекту – він здатний обмежити права людей на отримання публічної інформації. Законопроект пропонує внести зміни до закону “Про інформацію”, запровадивши новий вид інформації – “технологічна”.

“Згідно з визначенням у проекті, нею може бути фактично будь-яка інформація. І саме це ставить під загрозу права людини – якщо влада забажає, то зможе обмежити доступ громадян до інформації, яка на сьогодні є для них відкритою”, – зазначає Ольга Червакова, перший заступник голови Комітету Верховної Ради України з питань свободи слова та інформаційної політики.

Зокрема, в законопроекті зазначається:

“Технологічна інформація щодо об’єктів життєзабезпечення, транспортної, інформаційної та/або телекомунікаційної інфраструктури, об’єктів підвищеної небезпеки, інших об’єктів, порушення сталого функціонування яких можуть спричинити аварії та/або надзвичайні ситуації, негативно вплинути на стан здоров’я та безпеку людей, умови їхнього життя, становлять підвищену небезпеку для обороноздатності держави, стану навколишнього природного середовища, економічної, політичної, соціальної стабільності суспільних відносин або провадження суб’єктами господарювання діяльності, підлягає захисту згідно із законодавством.

Технологічна інформація щодо окремих об’єктів (груп чи типів об’єктів) може бути віднесена до інформації з обмеженим доступом у порядку, передбаченому законом”.

Законопроект #6688:

Досудове блокування інтернет-ресурсів. Законопроект #6688 передбачає можливість тимчасового блокування (обмеження) доступу до визначеного (ідентифікованого) інформаційного ресурсу (сервісу) в інформаційно-телекомунікаційних мережах (системах) за рішеннями суду, слідчого судді, слідчого, прокурора, Ради національної безпеки й оборони.

Законопроектом #6688 пропонується запровадити тимчасове блокування інтернет-ресурсів в досудовому порядку. Зокрема, тимчасове блокування має стати одним із заходів забезпечення кримінального провадження. Застосування тимчасового блокування буде можливим під час досудового розслідування (слідчим суддею за клопотанням слідчого, погодженого з прокурором або за клопотанням прокурора) і під час судового провадження (за клопотанням прокурора). Також законопроект робить можливим досудове блокування за постановою прокурора або постановою слідчого, погодженою прокурором.

Експерти вказують на те, що впровадження досудового блокування здатне підірвати свободу Інтернету й уможливити недемократичні практики переслідування політичних опонентів з допомогою узаконених норм.

Технологічний тероризм. Законопроектом пропонується розширити поняття технологічного тероризму, додавши «та/або [злочини] спрямовані на порушення громадської безпеки, залякування населення, провокації воєнного конфлікту, міжнародного ускладнення, на здійснення впливу на прийняття рішень чи вчинення або невчинення дій органами державної влади чи органами місцевого самоврядування, службовими особами цих органів, об’єднаннями громадян, юридичними особами, або привернення уваги громадськості до певних політичних, релігійних чи інших поглядів винного (терориста)».

“Відповідно, технологічним тероризмом може бути визнана будь-яка дискусія щодо рішень суб’єктів владних повноважень з метою впливу на такі рішення, якщо вона відбувається із використанням мережі Інтернет. Законопроект #6688 зазіхає на права людини та підриває саму суть права на свободу вираження поглядів”– йдеться в заяві Валерії Лутковської, Уповноваженої Верховної Ради України з прав людини, Аркадія Бущенко, виконавчого директора Української Гельсінкської спілки з прав людини, Євгена Захарова, директора Харківської правозахисної групи від 13 липня 2017-ого року.

Наведені в цьому матеріалі нововведення є основними та найбільш дискутованими. Очевидно, законопроекти потребують детального аналізу, консультацій із експертами, а також обговорень із громадськістю.

Нагадаємо, команда проекту “Інтернет-свобода” підготувала підбірку з 15 важливих інцидентів, що відбулися в площині розвитку Інтернету в Україні за період жовтень 2016-липень 2017 років. Читайте тут.

 

 

 

 

 

Коментарі

data-url="http://netfreedom.org.ua/zakonoprojekty-shchodo-obmezhen-internetu-v-poriadku-dennomu-vru/" data-title="Законопроекти щодо обмежень Інтернету в порядку денному ВРУ. Що далі? Запрошуємо на дискусію">

Напишіть коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *