Фактчекінг в Інтернеті: як українські ЗМІ підхопили неперевірену інформацію

Провідні українські медіа провалили іспит із фактчекінгу, підхопивши допис у Фейсбуці депутата Володимира Ар’єва про те, що “одна з найвідоміших правозахисних організацій прикріпила Крим Росії” та що таким чином вона “потурає російським окупантам”. Неправдиву інформацію поширили такі видання, як “Новое время”, “Gazeta.ua”, “Дзеркало тижня”, “ТСН”, “УНІАН” та інші.

У неділю, 27 серпня, Володимир Ар’єв поширив допис у Фейсбуці, у якому зазначив:

“У мене немає слів. Одна з найвідоміших правозахисних організацій Freedom House на карті прикріпила Крим Росії. Особливий цинізм ситуації додає назва доповіді – “Подвійні загрози глобальній демократії”.
Це не вперше Freedom House потурає російським окупантам. Минулого року я помітив таку саму ганьбу на мапі в англійському соборі у Солсбері. Тоді цинізму додало розташування монітору з “російським” Кримом в трьох метрах від оригіналу Магна Карти – першого в Європі біллю про права. В соборі я написав скаргу, але хтось у Freedom House продовжує наполягати на тому що вони, на жаль, виправдовують це грубе порушення міжнародного права”.

У мене немає слів. Одна з найвідоміших правозахисних організацій Freedom House на карті прикріпила Крим Росії. Особливий…

Опубліковано Volodymyr Ariev 27 серпня 2017 р.

 

Твердження позбавлене сенсу, оскільки міжнародна організація позначає на мапі рівень свободи та демократії, а не політичні кордони:

“Це не політична карта, а карта рівня свободи і демократії. Позиція Freedom House чітка і незмінна: Крим – це Україна. Тут не може бути ніякої дискусії…”, пояснив координатор правозахисної організації Freedom House в Україні Зорян Кісь.

“Де-факто Крим знаходиться під контролем Росії, там діють російські закони, працюють так звані силові органи Росії. На цей факт не потрібно закривати очі. Тому ми оцінили Крим окремо від решти території України, але й окремо від Росії”, – додав Зорян Кісь.

Детальні пояснення щодо методології оцінки рівня свободи у світі міжнародною правозахисною організацією “Freedom House” читайте на сайті організації. Оцінка рівня свободи в Криму – тут.

Пояснення українською можна знайти у статті політолога й журналіста Галини Герасим за лінком.

Мапа “Freedom in the World 2017”. Джерело – Freedom House

Одначе, не перевіривши інформацію низка популярних українських ЗМІ поширила твердження Володимира Ар’єва.

Про це написала журналіст та політолог Галина Герасим:

“Це ж даже нікому дзвонити не треба, досить на три хвилини залізти на сайт Фрідом Хауза. а потім ці всі “Дзеркала тижня” і “Нові врємєна” позиціонують себе, як видання для інтелектуалів. Нє нада так”, – відзначила Галина Герасим.

Рівень української журналістики іноді вражає мене, як пандочки з сюжетів ТСН. Жила-була собі одна країна. Країна назив…

Опубліковано Halyna Herasym 27 серпня 2017 р.

Наводимо заголовки та посилання на матеріали, які поширили українські ЗМІ на основі неперевіреної інформації:

Новое Время: “Организация Freedom House в отчете об угрозах демократии показала карту Украины без Крыма” (лінк)

Фокус: “Украину без Крыма нарисовал Freedom House”(лінк)

Gazeta.ua: “Правозахисники з Freedom House визнали Крим російським” (лінк)

Дзеркало тижня: “Freedom House разместила карту с Крымом одного цвета с Россией” (лінк)

Матеріал із заголовком “Freedom House shows Crimea as part of Russia in Freedom in the World 2017 report” помістив на своєму сайті також KyivPost, але на даний момент стаття вже видалена.

УНІАН не лише розмістила матеріал із заголовком “Депутата обурило позначення Криму правозахисниками Freedom Housе” (лінк), а ще й попросила пояснити ситуацію політтехнолога Тараса Березовця, який в матеріалі “Небезпечні ляпи Freedom House” (лінк) вирішив, що звинувати у непрофесійності потрібно саме Freedom House:

“Що це — неуважність чи свідома дія? Я думаю, що це — непрофесіоналізм. Freedom House не визнає анексію Криму. Але виглядає так, що це дослідження вони зробили на «тяп-ляп», не спромоглися й не «заморочилися» з тим, щоб пояснити, чому використані такі кольори, і чому такий виняток конкретно для Криму. Це — не політика Freedom House. Це — їхнє головотяпство”.

Таким чином, за два дні українським ЗМІ вдалося підняти псевдо-дискусію і серед користувачів соцмедіа, і серед тролів (варто почитати коментарі), і серед медіа-спільноти на тему звіту “Freedom House”, який був опублікований ще у січні 2017-ого року.

Володимир Ар’єв не визнав своєї неправоти. Відредагувавши свій допис, на критику в коментарях, зазначив:

“В коментарях пишуть що Freedom House оцінює не за країнами, а за територіями. Ок, але тоді виходить що окупований Донбас “частково вільний”, бо не виділений в окрему територію, яка не контролюється урядом України. Тому, відмовка не приймається – принципи порушені за будь-яких обставин”.

Нагадаємо, у березні Freedom House опублікував під назвою “Nations in Transit 2017: The False Promise of Populism”, читайте висновки тут.

 

Коментарі

data-url="http://netfreedom.org.ua/faktcheking-v-interneti-ukrainski-zmi-pidhopyly-neperevirenu-informatsiyu/" data-title="Фактчекінг в Інтернеті: як українські ЗМІ підхопили неперевірену інформацію">

Напишіть коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *